Närbild av ett såpat massivt ekbord med mörka, oregelbundna fläckar i träets ådring efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt ett bord i massiv ek på auktion. Ska vara såpat. Använde Gysinge-såpa och rengjorde men då kom dessa fläckar fram…

Mögel eller nåt annat, vad tror ni?
 
Kan vara järnpartiklar. Har du slipat ngt i närheten?
Järn reagerar med tanniner i eken och bildar ett svart pigment.
 
nanowire nanowire skrev:
Kan vara järnpartiklar. Har du slipat ngt i närheten?
Järn reagerar med tanniner i eken och bildar ett svart pigment.
Ok tack för svar! Nej inte jag men kanske tidigare ägare då bordet är 50 år gammalt.
Vet du om det går att få bort på nåt vis?
 
A Anna-Hanna skrev:
Ok tack för svar! Nej inte jag men kanske tidigare ägare då bordet är 50 år gammalt.
Vet du om det går att få bort på nåt vis?
Inte med mindre än att du slipar ner, färgen kan gå ganska djupt. Men det kan ju vara ngt annat också, prova att skura med en scotch bright först?
 
Tack! Provat med scotch-brite nu men händer nada. Det svarta sitter djupt. Jag bryr mig inte så mycket rent estetiskt alls utan är bara rädd att det skulle vara farligt om det är mögel… ska behandla med hårdvaxolja tänkte jag.
 
Ser ut som porer i ekvirket, som samlat på sig pigment och/eller smutspartiklar.

Osannolikt med järn.

För 50 år sedan, alltså på 1970-talet, så såpades möbler sällan. Eventuell såpning har gjorts senare.

Slipa och gör ny ytbehandling, eller acceptera prickarna.

Kanske går det bort med rengöringsmedel.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Att ha på oxalsyra skulle kunna hjälpa, har för mig att jag någonstans sett det användas på missfärgningar i trä.
 
Nyslipat träbord behandlat med hårdvaxolja med vitt pigment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar! Frågade om oxalsyra i färgaffären men där menade de att det kommer bleka träet också. Fick bli en rejäl slipning med maskin och sen hårdvaxolja med lite vitt i
Nöjd såhär långt, får se hur tåligt det blir.
 
  • Gilla
Johan?
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.