Jag har ett rum, ett litet arbetsrum/gästrum, som jag inte vet vari det är smartast att sätta tilluften. Det är ett snedtak så takhöjden är inte samma. Antingen i ena kortsidan i rummet ovan fönster och radiator, cirka 2 meter takhöjd. Det är söderläge, balkong utanför, och varmt.
Eller i andra änden högt upp, cirka 3,5 meter upp i hörnet. Norrläge mot baksidan. Där finns ingen värmekälla under, men det kanske ändå är bra att sätta ventilen högt? Eller vad tror ni?
 
Sätt den så långt från frånluften som möjligt för bäst luftombyte.
 
G Golonka skrev:
Sätt den så långt från frånluften som möjligt för bäst luftombyte.
I så fall högt uppe i taket utan radiator under. Tror du inte det blir kallras?
 
Låter mer som en frånluftsventil än en friskluftsventil om man sätter den så högt.
 
J Josth skrev:
Låter mer som en frånluftsventil än en friskluftsventil om man sätter den så högt.
Hur menar du? Det är väl bra att tillluften kommer in högt?
 
Har man självdrag är det lämpligt att sätta tilluftsventilen lågt och frånluftsventilen högt. Värmen inne får luften att stiga och söka sig ut via frånluftsventilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hasselainen skrev:
I så fall högt uppe i taket utan radiator under. Tror du inte det blir kallras?
Många friskluftsventiler har kallrasskydd,tar du en sån är det lugnt.
 
J Josth skrev:
Har man självdrag är det lämpligt att sätta tilluftsventilen lågt och frånluftsventilen högt. Värmen inne får luften att stiga och söka sig ut via frånluftsventilen.
Just det. Då förstår jag. Men jag har mekanisk frånluft.
 
G Golonka skrev:
Många friskluftsventiler har kallrasskydd,tar du en sån är det lugnt.
Hmm. Jo. Fast luften ska ju in hursom. Är den kall så blir det kallt. Men jag tänkte att det är varför högt upp i rummet, och att det kalla blandas med det varma.
 
Optimalt är bakom en radiator för värmen, och långt från frånluften för luftväxlingen. Jag hade tagit bakom radiator sålänge inte den sitter jättenära frånluften.
 
  • Gilla
Hasselainen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.