Hej, jag tänkte räta upp en stuga och tänkte då använda mig av en balk och låta den löpa under hela stugan som lyfter stugan jämt. Sen gjuta nya plintar som håller upp denna balk.

Fick då funderingen om det skulle fungera om man gjöt en balk på typ 100x100x5500mm och använde den till att lyfta stugan. Skulle en sådan balk hålla för ändamålet, och vad skulle den i så fall väga?

Är det någon som har koll på detta?

Kollar även på Järnbalk naturligtvis, men vill gärna ha det som är lättast att jobba med då man måste under huset med denna. Så blir det för tungt blir det ju svårt att jobba med.
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag tänkte räta upp en stuga och tänkte då använda mig av en balk och låta den löpa under hela stugan som lyfter stugan jämt. Sen gjuta nya plintar som håller upp denna balk.

Fick då funderingen om det skulle fungera om man gjöt en balk på typ 100x100x5500mm och använde den till att lyfta stugan. Skulle en sådan balk hålla för ändamålet, och vad skulle den i så fall väga?

Är det någon som har koll på detta?

Kollar även på Järnbalk naturligtvis, men vill gärna ha det som är lättast att jobba med då man måste under huset med denna. Så blir det för tungt blir det ju svårt att jobba med.
en balk med de dimensionerna skulle väga ca 130-150 kg. Gällande om den skulle klara jobbet så är det massor med parametrar som väger in att din fråga blir typ ”hur långt är ett snöre?”. Armering, , hållfasthetsklass, tvärsnitt, vikt på stugan, placering av balk och upplagsförhållanden mm påverkar. Lättare med en stålbalk av typ HEA el HEB, men någon kunnig bör ändå kontrollera helheten.

lycka till!
 
D DanNau skrev:
en balk med de dimensionerna skulle väga ca 130-150 kg. Gällande om den skulle klara jobbet så är det massor med parametrar som väger in att din fråga blir typ ”hur långt är ett snöre?”. Armering, , hållfasthetsklass, tvärsnitt, vikt på stugan, placering av balk och upplagsförhållanden mm påverkar. Lättare med en stålbalk av typ HEA el HEB, men någon kunnig bör ändå kontrollera helheten.

lycka till!
Tanken är ju att sätta plint med vanligt avstånd på max 2m mellan plint.
Tyngden på stugan är väl lite svår att säga, men stugan är inte mer än 25kvm, så jag orkar lyfta stugan med en 2tons domkraft (ena sidan), men den är på gränsen. Så med en 3 tons, törs jag säga att den klarar jobbet lätt.
 
En gjuten balk i dimension 100x100x5500mm utan armering håller inte för sin egen vikt skulle jag tro.
Med korrekt armering håller den nog ihop men blir inga imponerande prestanda.
Bara komplicerad att göra.
Höjden på balken är för liten för att bli praktiskt användbar.
Jag är på inget vis skolad i detta men räknar själv på längd/höjd och area när jag försöker lista ut hållfasthet på mina byggprojekt.

Varför inte bara palla varje plint eller göra flera plintar?
 
B Bjober skrev:
En gjuten balk i dimension 100x100x5500mm utan armering håller inte för sin egen vikt skulle jag tro.
Med korrekt armering håller den nog ihop men blir inga imponerande prestanda.
Bara komplicerad att göra.
Höjden på balken är för liten för att bli praktiskt användbar.
Jag är på inget vis skolad i detta men räknar själv på längd/höjd och area när jag försöker lista ut hållfasthet på mina byggprojekt.

Varför inte bara palla varje plint eller göra flera plintar?
Anledningen till att göra på detta vis är för att stugan har rätt höjd på ena sidan, och tänkte då att om jag tar en starkare "bärlina" under så kan jag få med mig huset upp till rätt höjd på en gång, sen bara gjuta plintar under med "höj/sänkbara" stolpskor. Sen då även för att få en stark bärlina, då stugan är från -62 och jag ej vet hur pass bra den är material som skall bära tyngden. Dvs jag försöker tryckfördela tyngden liten på en längre balk istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.