Elektriker ska dra nya ledningar till vägguttag och vägglampor i köket. Vill ha dolda ledningar, så det kommer bli spårfräsning i väggarna från 20-tal med halm/puts. Antar att jag kan täcka spåren med kabeldragning med gipsputs? Ska bli kakel och vissa delar målning.
 
Ja, det kan du göra. Men det kommer att ta flera omgångar av spackling och slipning på de ytor som ska vara målade för att ljuset ska falla rätt. Under kakel spelar det såklart mindre roll.

Sen är jag inte säker på att gipsputs är rätt val här. Titta gärna på Ardex 828. Det är iaf vad jag använder till den här typen av jobb numera.
 
Ser rätt bra ut! Har en del vävtapet på väggarna i köket. Kan den användas till att släta vävtapeten också, eller är det för mycket begärt?
 
P ptk skrev:
Ser rätt bra ut! Har en del vävtapet på väggarna i köket. Kan den användas till att släta vävtapeten också, eller är det för mycket begärt?
Att få det att se ut som vävtapet är ju i det närmaste omöjligt. Tveksamt om A828 är bästa val för planspackling. Det är ju mera avsett för lagning och strukturspackling. Och förmodligen lite för dyrt för stora ytor.

Se alla möjligheter här:
https://www.ardex.se/produkt/ardex-a-828/
 
Det går ju också, om du har plats för det vill säga, att sätta ett lager gipsskivor utanpå. Jag spårade i putsen, lagade i med gipsputs om det försvann för mycket på vissa ställen och sedan ett lager renoveringsgips (6mm) utanpå det. Det blev kanonbra.
 
P ptk skrev:
Elektriker ska dra nya ledningar till vägguttag och vägglampor i köket. Vill ha dolda ledningar, så det kommer bli spårfräsning i väggarna från 20-tal med halm/puts. Antar att jag kan täcka spåren med kabeldragning med gipsputs? Ska bli kakel och vissa delar målning.
Kanske lite putsbruk https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113
 
M Maledictus skrev:
Det går ju också, om du har plats för det vill säga, att sätta ett lager gipsskivor utanpå. Jag spårade i putsen, lagade i med gipsputs om det försvann för mycket på vissa ställen och sedan ett lager renoveringsgips (6mm) utanpå det. Det blev kanonbra.
@Maledictus jag är nu i samma sits: vissa ställen är djupare än andra. Puts och tegel inomhus som jag tänkte täcka med renoveringsgips. Varför lagade du med gipsputs först om det ändå blir renoveringsgips sen? Är det för att limmet ska fästa?
 
Det är en mycket stor fördel för tråddragning om slangen blir helt stum, fjädrar den bara lite så kan det vara nästan omöjligt att komma igenom.
 
P ptk skrev:
@Maledictus jag är nu i samma sits: vissa ställen är djupare än andra. Puts och tegel inomhus som jag tänkte täcka med renoveringsgips. Varför lagade du med gipsputs först om det ändå blir renoveringsgips sen? Är det för att limmet ska fästa?
Dels p.g.a. anledningen som elmont skrev och dels för att jag inte ville ha stora hål bakom gipsen. 6mm står inte emot ett barn som leker vilt. Därför "säkrade" jag med lite gipsputs bakom innan jag slog på skivorna.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.