Hej forumet,

Jag sitter med avdrag för min fars dödsbo och undrar om någon som varit med och byggt ett tag har koll på vad virke kostade för sådär en 20 år sedan. Jag har letat efter gammal prisstatistik, men gått nit där så om någon har en referens får ni gärna bidra med den.

Vad hade ni uppskattat materialkostaden för:
Träbod byggd ca 2002. ca5m lång, ca1m djup, ca1.8m hög. Målad med falu rödfärg och tjärpappstak.

Öppen träaltan (dvs inga väggar): Byggd ca år2000, Ca 19 kvadratmeter stor, tryckimpregnerat virke, med underliggande tvärslåar (omålat).

Om någon har bra koll på färgkostnad målades även 3 sovrum samt en trapp för något år sedan. Själv dålig koll på färgåtgång. Ca 1-2 tusen per rum känns rimligt?

Allt gott,
August
 
Om du behöver hjälp med statistik så vänd dig i första hand till statistikservice på SCB. Om SCB har tillgång till något som är till nytta för dig bör de kunna hjälpa dig. Du hittar deras kontaktuppgifter här: https://scb.se/om-scb/kontakta-oss/statistikservice/
 
Janus82 Janus82 skrev:
Om du behöver hjälp med statistik så vänd dig i första hand till statistikservice på SCB. Om SCB har tillgång till något som är till nytta för dig bör de kunna hjälpa dig. Du hittar deras kontaktuppgifter här: [länk]
Bra idé, jag har skickat en förfrågan. Har de data finns någonting att räkna utifrån i varje fall!

Men om någon på forumet byggde bod/altan för ca 20 år sedan får ni gärna flika in vad materialet kostade för er.

/August
 
Scb hade ingen data tyvärr
 
T taleth skrev:
Scb hade ingen data tyvärr
Det låter skumt.
De har ju flera index som är fördelade på priduktgeupper och liknande. Bland annat det nedanstående indexet som borde fungera för dina ändamål tycker jag. Men jag är så dålig på prisstatistik så jag vet inte exakt när man ska använda vilket index. Ring upp dem igen och fråga en gång till för det måste ha blivit ett missförstånd från deras sida.

https://www.statistikdatabasen.scb....301__PR0301G/PPI2020A/table/tableViewLayout1/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.