Sverige skulle elektrifieras och bli världens första fossilfria land. Olika rabatter, skatteavdrag, bonusar skulle göra att flera valde elbilen framför andra drivmedel.

EU hade som mål 10 elbilar per laddstation. Men svenska storstäder är sämst på laddmöjligheter enligt en ny rapport. Och på landet ännu värre och uppåt landet ett katastrofalt dåligt utbud.



/
Upsala Nya Tidning
Tillgången på allmänna laddstationer för elbilar i Uppsala län är nästan sämst i landet.
FOTO: JANERIK HENRIKSSON/TT
Här är tillgången på laddstationer sämst i landet
EKONOMI
Uppsala län är nästan sämst i landet på att erbjuda publika laddstationer för laddbara bilar. Det visar en ny kartläggning.
Det går 36 eldrivna bilar per publik laddpunkt i Uppsala län. Tillsammans med Stockholm har länet i särklass flest bilar på varje laddstation i landet. Det visar en kartläggning som laddföretaget Monta gjort.
Enligt de rekommendationer som EU enats om bör det finnas 10 laddbilar på varje laddpunkt, något som bara ett fåtal län i Sverige når upp till. I Uppsala län visar de senaste uppgifterna från Elbilsstatistik att det finns drygt 8 800 laddbara bilar i länet och 244 publika laddpunkter. Det innebär 36 bilar per laddstation. Det är bara i Stockholm som det är sämre med 37 bilar per uttag.
 
Väldigt svårt för någon (EU i detta fall) att beräkna för framtiden hur många laddstationer som behövs. Det kanske visar sig att det behövs ännu färre då de flesta laddar hemma så mycket det går pga prisskillnaderna...?
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väldigt svårt för någon (EU i detta fall) att beräkna för framtiden hur många laddstationer som behövs. Det kanske visar sig att det behövs ännu färre då de flesta laddar hemma så mycket det går pga prisskillnaderna...?
Alla som reser laddar väl inte hemma. Man måste väl kunna använda bilen till mera än hemmet och jobbet.
 
I mitt område med både ny och gammal villabebyggelse (70-tal) så ser jag en mängd nyinstallerade billaddare. Det verkar går rätt så fort nu med utbyggnaden av laddstationer i hemmet.
 
E etompau skrev:
I mitt område med både ny och gammal villabebyggelse (70-tal) så ser jag en mängd nyinstallerade billaddare. Det verkar går rätt så fort nu med utbyggnaden av laddstationer i hemmet.
De flesta med elbil fixar laddning hemma. Men det räcker ju inte. Inte heller att det finns många 3.7kWh laddare på stan. Det händer lixom inte mycket när man ställer sig vid en 3.7 kWh stolpe på stan.

Man vill ha tillgång till DC laddning. Nya elbilar framgent kommer att kräva det.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
M
Vad är problemet? Om det finns efterfrågan på laddplatser så kommer sådana att byggas alternativt att folk inte kommer köpa några elbilar om de inte kan ladda dem. Det hela låter som om någon är sugen på att staten skall gödsla ännu ett område med en massa helt onödiga bidrag.

Kan inte minnas att bristen på bensinmackar hindrade bilismens införande för 100år sedan.
 
  • Gilla
pjgb och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
10 bilar per laddpunkt låter som ett slöseri tycker jag, men det beror väl framförallt på hur det ser ut med möjligheten att ladda hemma.

Kan man ladda hemma och bara behöver publik laddning på resa så är behovet av publik laddning litet för de flesta, bortsett från semestertider/semesterområden.

Däremot kan det kanske vara nödvändigt att stärka upp vid vissa platser, och det kommer nog lösas också

10 bilar per stolpe kan nog vara bra på vissa ställen, medan det räcker med 40 bilar per stolpe på ett annat. Jag kan tänka mig att folks förutsättningar skiljer sig inom olika EU-länder, så att det skiljer i byggandet ser jag inte som ett problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
De flesta med elbil fixar laddning hemma. Men det räcker ju inte. Inte heller att det finns många 3.7kWh laddare på stan. Det händer lixom inte mycket när man ställer sig vid en 3.7 kWh stolpe på stan.

Man vill ha tillgång till DC laddning. Nya elbilar framgent kommer att kräva det.
Varför skulle det krävas?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det krävas?
Lämna bilen och ta bussen hem eller?
Men laddning i förhållande till ärendet vorre toppen.
Batteri byte, eller köra med mindre till vardags och komplettera med två till, läste jag en artikel.
 
Det låter som om många är politiker med röda skynken.
 
PeterFalun
jag såg någon statistik (sorry ingen källa)
Norge ca 4500 laddstationer
Sverige 1600
 
F
PeterFalun PeterFalun skrev:
jag såg någon statistik (sorry ingen källa)
Norge ca 4500 laddstationer
Sverige 1600
Elbilsförsäljningen har dock varit hög länge i Norge. Men ja, precis som med mycket annat är sverige sämre än våra grannar tyvärr.

Det är ju främst villaägare som kan ladda hemma, mig själv inkluderat. Kostar ju runt 10kr/kwh på publika laddare så det har jag aldrig ens provat, är för snål. Men det behövs ju om man är på långtur någon gång.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det går 36 eldrivna bilar per publik laddpunkt i Uppsala län.
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Enligt de rekommendationer som EU enats om bör det finnas 10 laddbilar på varje laddpunkt
[Min kursivering ovan.]

Jag tror att det här är en medveten tidningsanka. Kanske inte medveten av journalisten, men av den som sålt in nyheten.

Förmodligen räcker en laddpunkt per tio elbilar bra i snitt, men det är alla laddpunkter, inte bara publika. Själv har jag två för min enda elbil, en hemma och en på landet.

Publika laddare använder jag nog klart under tio timmar i månaden, och då kör jag ända ungefär dubbelt så mycket som snittet. Någon med elbil men utan egen laddbox kan nog tänkas behöva ladda tio timmar i veckan med motsvarande körmönster, eller en natt per vecka om man så vill.

Det här är som andra varit inne på inte ett stort problem. El finns det nästan överallt och bilar står trots allt mestadels still och kan då laddas långsamt.

Det kommer finnas flaskhalsar som behöver hanteras, men dessa har nog mest att göra med utbyggnaden av snabbladdare längs de stora vägarna. Jag kollade ett par gånger på Chargefinder i måndags (annandag påsk för dem som läser det här i framtiden) för att se hur det såg ut på E4 söder om Stockholm. Flera laddplatser verkar haft kö. Det tror jag avskräcker folk från elbilar, kanske inte lika mycket som ett dieselpris på 25 kr/liter avskräcker från dieselbilar – men ändå.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Får väl erkänna att jag nog hade fel om att det var publika laddare som avsågs, om det var den här rapporten som låg till grund för det hela.

Men nog var det i så fall en vinklad nyhet. Rapporten fokuserar främst på snabbladdare, där det konstateras att Sverige ligger bra till, men nämner också, nästan i förbigående, att de flesta länder har max tio laddbara bilar per publik laddpunkt. Rekommendationen utifrån det är dock ytterst svepande.

Två saker tycker jag man kan ta med sig från rapporten, att snabbladdare främst behövs längs de stora vägarna och att det kan behövas planer för hur hyresgäster ska kunna få tillgång till laddning hemma eller på stan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Alla som reser laddar väl inte hemma. Man måste väl kunna använda bilen till mera än hemmet och jobbet.
Måste och måste, man får väl köpa det fordon som passar för det man vill använda det till. Batteribilar kommer i den närmsta framtiden vara lite som tidiga mobiltelefoner. Ständigt ett öga på batteriindikatorn. Bäst passar tekniken naturligtvis för kortare pendling mellan kända mål som jobbet och hemmet. Kanske bättre att ta tåget när man ska resa om elbil är enda fordonet i hemmet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.