H hempularen skrev:
Ang. jämförelsen med motorvärmare. Att föreningen tillhandahåller laddplatser är ju funktionellt mer av samma karaktär som att man skulle sätta upp en bensinpump. Investering från föreningen, de som tankar betalar för bensinen.
Men utrustningsmässigt så kan det vara så enkelt som en ny insats till motorvärmarkapslingen:

https://www.zpark.se/

En ny insats anser jag man kan tolka som underhåll.

Sen att man får betala efter faktisk förbrukning för sin "värme" är ju mer rättvist mot alla medlemmar. Sen så kanske man måste byta kablarna till "motorvärmarna" och uppgradera nätabonnemanget. Typ 2 uttagen är ju inte mer än glorifierade 3-fas uttag. Jag skulle tro att det finns ett och annat installerat i samfälligheterna.

Så jag hävdar bestämmt att man med lite gråzonsåkning kan få det till underhåll. (Utan någon som helst källa än mitt eget tyckande.)
 
N
M merbanan skrev:
Men utrustningsmässigt så kan det vara så enkelt som en ny insats till motorvärmarkapslingen:

[länk]

En ny insats anser jag man kan tolka som underhåll.

Sen att man får betala efter faktisk förbrukning för sin "värme" är ju mer rättvist mot alla medlemmar. Sen så kanske man måste byta kablarna till "motorvärmarna" och uppgradera nätabonnemanget. Typ 2 uttagen är ju inte mer än glorifierade 3-fas uttag. Jag skulle tro att det finns ett och annat installerat i samfälligheterna.

Så jag hävdar bestämmt att man med lite gråzonsåkning kan få det till underhåll. (Utan någon som helst källa än mitt eget tyckande.)
Nej inte ens i en gråzon fungerar det i normalfallet. Det beror helt på hur anläggningsbeslutet är formulerat men det är nog ytterst svårt att kunna få till det oavsett. Men så länge ingen klagar så funkar det ju.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
fel
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det finns inget som hindrar att en samfällighetsförening gör en överenskommelse med en ekonomisk förening om att sköta vissa åtgärder som faller under samfällighetsföreningens ansvar. Precis som att det inte finns något som t ex hindrar att jag på egen bekostnad får OK från samfällighetsföreningens styrelse att laga potthålen i deras väg på min egen bekostnad.
Hej Claes,

Kan du kort förklara hur det fetmarkerade ovan är tänkt? Vad är föreningens ansvar? Om det inte enligt anläggningsbeslutet går att installera nya funktioner, såsom elbilsladdare, så är det väl aldrig föreningens ansvar att se till att sådana installeras?

I vår samfällighet är jag övertygad om att vi bröt mot lagen när det installerades laddboxar i samtliga garage.

Anläggningsbeslutet är luddigt skrivet, och nämner egentligen bara att anläggningen innefattar "elledningar till motorvärmaruttag".

De motorvärmaruttag (med inbyggda timers, etc) som fanns var från 80-talet och var gamla nog att behöva bytas ut. Efter statligt stöd (Klimatklivet) visade det sig att kostnaden för att istället installera laddboxar (med integrerade motorvärmaruttag) var ungefär densamma som att endast byta till nya motorvärmaruttag. Föreningen valde därför att rösta igenom en installation av boxar.

Hade en mer juridiskt hållbar lösning varit att föreningen bekostade dragning av nya, kraftigare ledningar samt uppsäkring, och att den som sen önskade en laddbox själv betalade för detta?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
A AHB skrev:
Kan du kort förklara hur det fetmarkerade ovan är tänkt? Vad är föreningens ansvar? Om det inte enligt anläggningsbeslutet går att installera nya funktioner, såsom elbilsladdare, så är det väl aldrig föreningens ansvar att se till att sådana installeras?
Jag delar din syn. Samfällighetsföreningen får inte driva verksamhet som är främmande för dess ändamål som definieras av den anläggning som den förvaltar enligt anläggningsbeslutet. D v s den får inte utöka gemensamhetsanläggningen på egen hand utan det krävs ett myndighetsbeslut enligt anläggningslagen.

Det jag menar är att det i samfällighetslagen inte finns något som hindrar att en samfällighetsförening samarbetar med t ex en ekonomisk förening i sin förvaltning av gemensamhetsanläggningen. Jag tänker mig att en samfällighetsförening som t ex förvaltar en gemensamhetsanläggning för garage men som inte förvaltar ett laddboxsystem mycket väl kan låta den ekonomiska föreningen ha sitt laddboxsystem i garagen utan att bryta mot samfällighetslagen. Det som samfällighetsföreningen under inga omständigheter får göra är att uttaxera medel från ägarna till samfällighetföreningens fastigheter för installation eller underhåll av laddboxarna.

A AHB skrev:
I vår samfällighet är jag övertygad om att vi bröt mot lagen när det installerades laddboxar i samtliga garage.

Anläggningsbeslutet är luddigt skrivet, och nämner egentligen bara att anläggningen innefattar "elledningar till motorvärmaruttag".

De motorvärmaruttag (med inbyggda timers, etc) som fanns var från 80-talet och var gamla nog att behöva bytas ut. Efter statligt stöd (Klimatklivet) visade det sig att kostnaden för att istället installera laddboxar (med integrerade motorvärmaruttag) var ungefär densamma som att endast byta till nya motorvärmaruttag. Föreningen valde därför att rösta igenom en installation av boxar.

Hade en mer juridiskt hållbar lösning varit att föreningen bekostade dragning av nya, kraftigare ledningar samt uppsäkring, och att den som sen önskade en laddbox själv betalade för detta?
Det hade nog varit snyggare. Då hamnar också underhållsansvaret på den enskilde när dennes laddbox behöver repareras. Eller startat en parallell ekonomisk förening för installation och förvaltning av laddboxsystemet. Man kan ju hålla administrationen nere genom att samordna personer i styrelse, dag för stämma o s v.

I slutändan, var alla var överens och ingen överklagade stämmans beslut så är saken utagerad. Troligen bröt ni mot samfällighetslagen men den mekanism som finns för att skydda den enskilde - överklagan - har ett tidsfönster.

Den juridiska oklarhet som kan uppstå framgent är att det kan bli en diskussion om laddboxarna verkligen är i överensstämmelse med anläggningsbeslutet och om de verkligen ingår i gemensamhetsanläggningen. T ex kan den diskussionen uppstå när det behövs medel för att underhålla dem. Men jag gissar att de flesta medlemmar inte har en jäkla aning och då blir det ju ingen diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Det kan väl rimligen vara ett löpande problem om samfällighetsföreningen går back på elen också. Hur betalas den?

Jag skulle inte känna mig trygg med en situation såsom den beskrivs.

Edit: Förtydligat en oklar syftning.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan väl rimligen vara ett löpande problem om samfällighetsföreningen går back på elen också. Hur betalas den?
SF får väl fakturera EF?
 
zarkov zarkov skrev:
SF får väl fakturera EF?
I @AHB:s fall ser jag inte att det finns någon ekonomisk förening och inte heller någon info om hur elen betalas, och det var det jag kommenterade.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan väl rimligen vara ett löpande problem om samfällighetsföreningen går back på elen också. Hur betalas den?

Jag skulle inte känna mig trygg med en lösning såsom den beskrivs.
Bäst är ju om elabonnemanget ligger utanför samfällighetsföreningen, t ex i en ekonomisk förening eller hos de enskilda elkonsumenterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det stora problemet som jag ser det med att utöka samfällighetsföreningars verksamhet eller olika komplicerade juridiska lösningar för att hantera samfällighetslagens begränsningar är att det är administrationdrivande. Och vad jag ser i min omgivning är intresset minst sagt svalt för att sitta styrelser för samfällighetsföreningar, bostadrättsföreningar och allt vad det är. Ökar man dessa verksamheters administrativa komplexitet så är det ännu färre som vill eller ens intellektuellt klarar av att förvalta samfälligheten.

Det kan vara värt att tänka på när en liten driven elbilsladdargrupp driver en kort projekt för att få laddplatser i samfälligheten. Det är den enkla delen. Den malande tråkiga förvaltningen är under nästa trettio åren är eländet.

Bättre med så mycket enskilt ägande som möjligt så att ansvaret också hamnar där.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Energimyndigheten har tillsammans med bland andra Lantmäteriet begått utredning om "bättre laddinfrastruktur för hemmaladdning". Tyvärr blev det inte så bra. Utredningen handlar främst om tre saker, laddmöjligheter i samfälligheter, kommuners möjlighet att sätta upp laddare på allmän plats och rätten att kräva laddmöjligheter för exempelvis hyresgäster.

Jag orkade inte med mer än samfällighetsdelen.

I en stökig genomgång av rättsläget kom man fram till det som redan var känt, att det inte är helt lätt att omtolka befintliga gemensamhetsanläggningar för parkering till att även omfatta elbilsladdning. Men man kom också fram till att elbilsladdning nog normalt kan sägas uppfylla båtnadsvillkoren för att skapa gemensamhetsanläggningar, vilket inte var givet.

Vidare ansåg utredningen (lite överraskande i mina ögon) att det inte behövs några regeländringar att tala om för att hantera den här frågan, utan om bara befintliga samfällighetsföreningar lär sig att skriva bra ansökningar och gör det i tid så ska nog Lantmäteriet kunna hantera förfrågningarna fort nog och införa nya gemensamhetsanläggningar eller sektioner inom befintliga i en takt och till en kostnad som är rimlig. Vad denna takt och kostnad faktiskt skulle vara undvek man dock med ypperlig precision att svara på.

Om jag läst materialet rätt är tanken att de som är intresserade av att delta i en gemensam laddanläggning i exempelvis ett radhusområde med samlad parkering ska bära hela kostnaden för att skapa en ny sektion inom befintlig samfällighet, medan de som vill stå utanför ska kunna göra det, men att de fastigheterna ska kunna efteranslutas (oklart på vilka ekonomiska villkor). Huruvida man också ska kunna gå ur berörs inte i utredningen, men jag gissar att det inte är tänkt att det ska vara så lätt, för i så fall borde ju båtnadsvillkoret vara tveksamt (då det är den enskilde fastighetsägaren och inte fastigheten som sådan som i så fall rimligen skulle betraktas som den intresserade parten). Snarare ska man nog tolka utredningen som att samhället är på väg i riktningen laddare für alle, men att man inte vill tvinga in någon.

Jag tror att man vida överskattar samfällighetsföreningarnas organisation och ordning, samt underskattar det upplevda problemet med kostnaden för en omförrättning. Det är förstås bra att den här typen av frågor utreds och belyses, men jag hade i ärlighetens namn trott att de skulle fått ur sig något mer läsbart och stringent.
Vi har 3 parkeringsplatser i samfälligheten till ett bostadsområde med fristående hus. Alla hus har carport och plats för 2 - 3 bilar på uppfarten. Men hus har oftast 20A och lite mindre möjlighet till snabbladdning.
För att kunna elektrifiera mera måste nätbolaget dra mera kablage, gräva och dra från en transformatorstation en km ifrån området.
Skulle vi elektrifiera får vi tillsammans betala summor som i princip gör det omöjligt. Det blir för dyrt. Så slutar det nog för många samfälligheter.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Vi har 3 parkeringsplatser i samfälligheten till ett bostadsområde med fristående hus. Alla hus har carport och plats för 2 - 3 bilar på uppfarten. Men hus har oftast 20A och lite mindre möjlighet till snabbladdning.
För att kunna elektrifiera mera måste nätbolaget dra mera kablage, gräva och dra från en transformatorstation en km ifrån området.
Skulle vi elektrifiera får vi tillsammans betala summor som i princip gör det omöjligt. Det blir för dyrt. Så slutar det nog för många samfälligheter.
Just i det här fallet låter som som att samfälligheten inte ska ägna sig åt elbilsladdning. De enskilda fastighetsägarna har ju goda möjligheter att lösa det på den egna tomten och får naturligtvis ta kostnaden för detta också.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det tycker jag varje samfällighet efter behov får utreda själva. Skälet är ju att ingen annan kommer att bygga en snabbladdare i området för att det ligger lite ut på landet utanför stan.
Vid behov, stanna 30 min och ladda på med "blipp" när det behövs som mest, typ mest vintertid.
Det finns en signifikant grupp elbilar här, därav intresset. Att snabbladda nu får man åka några km in till centrum och konkurrera med taxi och andra som måste panikladda. Där finns 2 laddstationer.
 
Man har inte behov att snabbladda en elbil hemma. Hemma laddar man långsamt. 6 A trefas räcker långt för nästan alla. Kan man ladda med 12–16 A på natten är det lugnt.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Om "landet" och små orter skall kunna elektrifieras bra så det bli möjligt för samfälligheter, föreningar, bolag att kunna få DC laddning till rimliga kostnader annars kommer det inte att hända något.
Varför skall bara "stan" ha några laddstolpar som alla måste åka in till och köa om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.