Hejsan

Har fått en del kasetter som har blivit immiga så tänkte ta och byta ut allihopa då det antagligen lär komma på allihopa snart.

Huset är från 80- talet. Karmarna är hur fina som helst så ser ingen anledning att byta dom.

Frågan är nu då hur jag mäter kassetterna? Trodde det skulle stå storlek tryckt på dom men står bara Emmaboda 12 på dom. Måste jag plocka ut en för att få rätt mått?

Glaslisterna sitter på utsidan så man får ta kassetterna utifrån. Kan man återanvända listerna? Dom är skruvade. Eller ska man köpa nya?

Är det något annat att tänka på eller är det vara att skruva bort listerna och byta kasetten? Ska den fästas på något sätt eller bara hållas på plats mes glaslisterna?

Tack för svar
Mvh
 
  • Immigt fönsterglas med texten "Emmaboda 12" tryckt på karmen, indikerar utbyte av fönsterkasetter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Statteman skrev:
Hejsan

Har fått en del kasetter som har blivit immiga så tänkte ta och byta ut allihopa då det antagligen lär komma på allihopa snart.

Huset är från 80- talet. Karmarna är hur fina som helst så ser ingen anledning att byta dom.

Frågan är nu då hur jag mäter kassetterna? Trodde det skulle stå storlek tryckt på dom men står bara Emmaboda 12 på dom. Måste jag plocka ut en för att få rätt mått?

Glaslisterna sitter på utsidan så man får ta kassetterna utifrån. Kan man återanvända listerna? Dom är skruvade. Eller ska man köpa nya?

Är det något annat att tänka på eller är det vara att skruva bort listerna och byta kasetten? Ska den fästas på något sätt eller bara hållas på plats mes glaslisterna?

Tack för svar
Mvh
Det är inte 2+1-fönster som man kan öppna upp och separera kasettdelen från ytterrutan?

Jag håller själv på att gör lite kasettbyten på mina fönster, jag har för mig att jag tog ned ett fönster och mätte kasetten. Sedan fanns det 1 cm mån åt båda håll eftersom det låg "kilar" bredvid kasetten på mina.

Listerna skulle jag behållt om det är bra skick på dem och det är de listerna som håller fast kasetten. Passa på att byt gummilister samtidigt om det sitter några sådana på någon sida av kasetten.
 
Ta ut en kassett och mät, mät även tjockleken, är den nya tunnare så kommer inte gummilisten att göra tätt.
Protte
 
Dum fråga till dom som kan.
Om listerna är skruvade utifrån så är det tyst och lätt att ta sig in utan att bryta eller krossa glas.
Ska eller kan man inte limma kassetten för att göra det lite svårare att ta sig in om man ändå har nere kassetten??
 
Tips är att kolla vad ett pvc fönster, fast, kostar. Oftare billigare att köpa ett sånt och plocka kassetten än att köpa den lös från glasmästaren
 
Finns firmor som säljer t.ex. Emmabodas kassetter och info om hur du beställer.
https://glasnet.nu/isolerglas/isolerglas
Har köpt där och fungerar bra, men bor så jag kan hämta på plats. Kostar ju inget att ringa och prata med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.