Halloj
Pga badrumsrenovering har vi haft en av flera hantverkare här. Vet inte om det är nån generell grej att hantverkare går in med skorna överallt. Nu har en använt köket för att värma mat.

Vi har ju wc under badrummet som renoveras, och man bytte bla avloppsröret. Killen som gjöt igen badrumsgolvet sprutade nån slags skum i hålet där röret går ner, vilket runnit ner på golv och det bytta röret. Verkar som han tagit bort det värsta men sitter mycket kvar som gett fläckar i golvet. Vet ju inte om det sen fräter på avloppsröret.

Han stod ute på vår uppfart och blandade betong. Det var yrsnö den dagen han höll på så nu när dert töat såg jag att halva uppfarten har belagts av små vita plastkulor men på en yta har han tydligen spillt betong så nu har vi en ful betongpöl på uppfarten. Är visst inte helt lätt att få bort vad jag hört.

Man blir rätt matt ändå med allt sull inne också.

Kan man kräva att hantverkaren eller entreprenören bekostar städning eller rengöring av uppfart? Eller ska man räkna det som normalt slitage?
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Halloj
Pga badrumsrenovering har vi haft en av flera hantverkare här. Vet inte om det är nån generell grej att hantverkare går in med skorna överallt. Nu har en använt köket för att värma mat.

Vi har ju wc under badrummet som renoveras, och man bytte bla avloppsröret. Killen som gjöt igen badrumsgolvet sprutade nån slags skum i hålet där röret går ner, vilket runnit ner på golv och det bytta röret. Verkar som han tagit bort det värsta men sitter mycket kvar som gett fläckar i golvet. Vet ju inte om det sen fräter på avloppsröret.

Han stod ute på vår uppfart och blandade betong. Det var yrsnö den dagen han höll på så nu när dert töat såg jag att halva uppfarten har belagts av små vita plastkulor men på en yta har han tydligen spillt betong så nu har vi en ful betongpöl på uppfarten. Är visst inte helt lätt att få bort vad jag hört.

Man blir rätt matt ändå med allt sull inne också.

Kan man kräva att hantverkaren eller entreprenören bekostar städning eller rengöring av uppfart? Eller ska man räkna det som normalt slitage?
Informera bolaget/ägaren/chefen och dokumentera med bilder, rättar dom inte till det så håll inne med pengar från slutfakturan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
De ska lämna ditt övriga hus i samma skick som de anlände. De får göra rent efter sig och återställa allt igen. Du kan hävda att jobbet inte är färdigt innan de gjort rent allt och du inte tänker betala innan dess.
 
Vette fasen hur man får bort betongspill egentligen, ska det slipas bort? Eller blir stenarna förstörda då? Lär ju inte bli fint om de byter ut en kvm sten tänker jag. Men har tagit bilder
 
Är det stensatt uppfart?
Om det är asfalt så kan ättika funka. Hade en hantverkare här för några år sedan som tappade en hink bruk el liknade utanför grannen, på asfalten. Hantverkaren skrapade upp det hjälpligt och lät resten vara. Grannen inte så nöjd, fullt förståeligt.
Spillet tog jag bort med flödigt med ättika, högtryck, och kniv i de små gropar/ojämnheterna i asfalten. Förvånansvärt effektivt. Visst det var en del jobb m kniven.
Ovan gäller asfalt. Hade inte gjort samma på stensatt yta.
Goda grannar ännu.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Är det stensatt uppfart?
Om det är asfalt så kan ättika funka. Hade en hantverkare här för några år sedan som tappade en hink bruk el liknade utanför grannen, på asfalten. Hantverkaren skrapade upp det hjälpligt och lät resten vara. Grannen inte så nöjd, fullt förståeligt.
Spillet tog jag bort med flödigt med ättika, högtryck, och kniv i de små gropar/ojämnheterna i asfalten. Förvånansvärt effektivt. Visst det var en del jobb m kniven.
Ovan gäller asfalt. Hade inte gjort samma på stensatt yta.
Goda grannar ännu.
Det är stensatt. Har ju varit rätt noggrann å hålla rent där i övrigt liksom i övriga delarna av huset. Rensade ogräs som en tok förra sommaren. Nu är ju undergrunden rätt ojämn efter år av belastning, så egentligen skulle man behövt göra om underarbetet, men är ju både en kostnadsfråga och tidsfråga. Vet inte hur mycket en ev köpare i framtiden kan reagera på en stor fläck på uppfarten dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.