Hejsan, vi bygger en inglasad altan på 22kvm och vill ha kanalplast på som tak men känner att det är för ljust. Finns det någon som har rökig färg på kanalplasten och hur upplevs det? Plåttak känns för kallt på våren och hösten men kanske inte är kallt?
 
Vi har rökigt kanalplasttak 16mm. Jag tycker att det är för ljust under sommarhalvåret och att det blir för varmt. Jag hade själv alla golvet lagt plåttak om jag gjorde om det. Men då skulle jag gärna vilja ha möjligheten att gå på taket nån enstaka gång också vilket blir bökigt med kanalplasttak..
 
  • Gilla
RobinAlgotsson och 1 till
  • Laddar…
Okej, :( tack så hemskt mycket för din input
 
Jag har dock suttit på altan med tjockare tak (tror 32mm) som upplevdes bättre än det vi har.

Vi köpte vårt från en lokal glasfirma, tror märket är Gop. Vi har även haft lite problem med att det i samband med temperaturskiftningar krymper och expanderar (vilket är normalt) och att en skiva då har tendens att flytta sig. Vilket gör att jag två gånger fått försöka klättra upp och lossa på fästena för att sätta den på plats igen. Det har blivit så att den åkt uppåt och det har blivit en glipa längst ner där vatten kan rinna ner i takfoten där spotar sitter.

Nu låter jag väldigt negativ känner jag. Det finns absolut bra sidor med taket också. T ex ljuset under vinterhalvåret. Vårt tak sitter över två fönster in till kök och vardagsrum. Det hade nog troligen känts betydligt mörkare med plåttak. Man får ju en liten känsla av det när snön ligger på taket. Den har dock relativt lätt att glida av taket. Speciellt om det blir lite värme i uterummet.
 
  • Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.