apotekarnes
Hejsan!
Jag har precis rivit ut ett badrum från 60-talet inklusive bjälklag. Ursprungligen låg en plastmatta, men nu kommer det att bli et kalkstensgolv istället. Jag har byggt badrum tidigare och då har jag byggt in fallen i golvbjälkarna (genom att klyva reglar och med hjälp av långa kilar) och sen lagt golvspån. Då har jag sluppit flytspackla eftersom en matta kan läggas direkt.

Golvet som jag tänker bygga kommer att bestå (nedifrån sett) av: Träbjälklag cc300mm, golvvärmeslang, golvspånskiva, armerat flytspackel, kalksten. Eventuellt spacklar vi också in elvärme för varma golv även sommartid.

Jag funderar nu på om det kan vara ide att bygga in ett fall i bjälklaget, precis som jag gjort i tidigare badrum, eftersom jag ändå kommer bygga upp det från grunden? Flytspacklingen borde bli enklare och jag kommer inte behöva köpa lika mycket spackel. I princip borde jag väl kunna lägga ut 10mm över hela golvet, jämna av och så är det klart?
 
Nej, det är sämre förutsättningar att spackla ett fall där det redan är fall. Bygg upp golvet hyggligt plant, sen tar du hjälp med fallspacklingen. Det är mitt tips.
 
apotekarnes
Tack för svar. Jag begriper egentligen inte hur ett befintligt fall skulle försvåra spacklingen, men du har kanske rätt. Du har ju trots allt titeln ”golvprofessionell”!
 
Jag är inte golvprofessionell men gjorde som du tänkt. Behövde ändå rikta och förstärka bjälklaget så jag byggde fallet då. Det fungerade alldeles utmärkt. Det var första och enda gången jag flytspacklat så har ingen aning om något varit lättare med bjälklaget i våg men allt gick i alla fall finfint. Använde Kiilto Heatfloor DF om jag minns namnet rätt.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Hejsan!
Jag har precis rivit ut ett badrum från 60-talet inklusive bjälklag. Ursprungligen låg en plastmatta, men nu kommer det att bli et kalkstensgolv istället. Jag har byggt badrum tidigare och då har jag byggt in fallen i golvbjälkarna (genom att klyva reglar och med hjälp av långa kilar) och sen lagt golvspån. Då har jag sluppit flytspackla eftersom en matta kan läggas direkt.

Golvet som jag tänker bygga kommer att bestå (nedifrån sett) av: Träbjälklag cc300mm, golvvärmeslang, golvspånskiva, armerat flytspackel, kalksten. Eventuellt spacklar vi också in elvärme för varma golv även sommartid.

Jag funderar nu på om det kan vara ide att bygga in ett fall i bjälklaget, precis som jag gjort i tidigare badrum, eftersom jag ändå kommer bygga upp det från grunden? Flytspacklingen borde bli enklare och jag kommer inte behöva köpa lika mycket spackel. I princip borde jag väl kunna lägga ut 10mm över hela golvet, jämna av och så är det klart?
Tänk på att du behöver ett tillräckligt stark lager med armerad flytspackel så att du bygger bort spånskivornas rörelse. På så vis förebygger du spricker i fogarna.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Tack för svar. Jag begriper egentligen inte hur ett befintligt fall skulle försvåra spacklingen, men du har kanske rätt. Du har ju trots allt titeln ”golvprofessionell”!
Hej, därför att flytspacklet vill flyta till den lägsta punkten och jämna ut det befintliga fallet (tänk vatten) Om du däremot har ett plant golv så funkar ett flytspackel som är avsett för fallspackling i teorin (vid rätt blandning och tjocklek på spacklet) att man fyller på längst bort från brunn, sen tunnas det ut i sin väg mot brunnen och blir därigenom lägre vid brunnen, typ 3cm tjockt vid dörren och 1cm vid brunnen. Men det är i teorin, sen lär man hjälpa till att dra det själv med en spackelspade. Vid fall redan från början så vill spacklet fortare till brunnen och jämna ut, därför är det sämre förutsättningar då. Fick jag ihop det där:D(y)
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Ja det är nästan enklare om det är bakfall när man ska fallspackla
 
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
nino nino skrev:
Ja det är nästan enklare om det är bakfall när man ska fallspackla
Jag läste lite slarvigt på mobilen och tyckte först att du skrev "bakfull när man ska fallspackla". Jag kan i och för sig se poängen med det. Många tålamodskrävande arbeten kan kännas lättare om man är lite lagom loj.
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag läste lite slarvigt på mobilen och tyckte först att du skrev "bakfull när man ska fallspackla". Jag kan i och för sig se poängen med det. Många tålamodskrävande arbeten kan kännas lättare om man är lite lagom loj.
Just flytspackla tror jag inte är nån höjdare, tungt och svettigt och mycket stå framåtböjd :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.