Hej!

Håller på att bygga ett varm garage, jag vet att jag kan sätta eluttagen 30cm över golv om jag använder jordfelsbrytare men om jag inte använder en jordfelsbrytare vilken höjd ska eluttagen sitta på I respektive UTANFÖR garaget? 170 cm över golv? Strömbrytare i garage, 1 meter över golv?
 
Du kommer inte ifrån kravet på jfb i ett garage.
Strömbrytaren får du sätta på vilken höjd du vill, det är upp till dig, men en fördel är ju att den är lätt och bekväm att manövrera!
 
Ante att det var så att man i nybyggen måste ha jordfelsbrytare. Är inne på samma linje att sätta eluttagen i bekväm höjd typ på 150-170cm ovan golv.

Strömbrytare för belysningen i garaget ska sitta 100cm över golv va?

Jag hade tänkt sätta dosor och dra slang själv för att sedan ta in en behörig elektriker, därav att jag frågar.
 
Jag gjorde ett jobb hos en kund för ett tag sedan. Han hade dragit rör och slang för det vilda och sedan ringde han mig.

Jag var nära till gråten innan jag fick jobbet klart, besvärligt är bara förnamnet.
Kunden brast nog i gråt när han fick räkningen. Billigt blev det inte.

Han hade kommit mycket billigare undan om han åtminståne ringt mig innan han började dra sina rör och montera dosor så jag kunde ha visat hur man ska göra.

Tips, ring elektrikern innan du börjar.
 
Vilket bra tips! Det är ju ett tips som vi skulle kunna tillämpa i alla kategorier här. Tex: ring snickaren innan du börjar, ring rörmokaren innan du börjar, ring målaren innan du börjar. Ganska smart! Då skulle man dessutom även kunna lägga ned detta forum eftersom det är bättre att ringa hantverkaren direkt.
 
Ja när det gäller el (och man inte håller på renodlat hempuleri, alltså inte tänker ta in elektrikern alls) så är det ett väldigt bra tips.

Om man tänker dra rör sätta dosor etc. själv så gäller det ju att hitta en elektriker som går med på att dra tråd, koppla ihop etc i det man dragit själv.

Då är det väldigt bra att ha pratat med elektrikern först, annars kanske du inte hittar någon som vill befatta sig med dina rör. Framförallt om du använt fel flexslang, med för tvära krökar osv.

Detta är offtopic. Frågan handlar om vilken höjd osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.