Är de möjligt bygga hus för 1,5 miljoner? Tanken är ett 1,5plan på ca 75-80m2 plan med oinredd övervåning. Inget exklusivt. Har tänkt att ta hjälp med stommen, eventuellt i färdiga element (om de visar sig mer kostnadseffektivt) men i övrigt göra allt som går själv.
Tomt finns redan med både el och vatten anslutning och minimalt kostnad för markarbete.

För ett par år sedan såg jag de som absolut möjligt men tycker nästans priserna har stigit med 25-30% sen dess och har svårt att få en uppfattning om de är möjligt nu.
 
E Enrik skrev:
Är de möjligt bygga hus för 1,5 miljoner? Tanken är ett 1,5plan på ca 75-80m2 plan med oinredd övervåning. Inget exklusivt. Har tänkt att ta hjälp med stommen, eventuellt i färdiga element (om de visar sig mer kostnadseffektivt) men i övrigt göra allt som går själv.
Tomt finns redan med både el och vatten anslutning och minimalt kostnad för markarbete.

För ett par år sedan såg jag de som absolut möjligt men tycker nästans priserna har stigit med 25-30% sen dess och har svårt att få en uppfattning om de är möjligt nu.
Det var inte så längesedan 45x95 kostade runt 10:-/m, nu får du ge nästan 3ggr. så mycket för 45x70.
Det är bara att börja räkna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E Enrik skrev:
Är de möjligt bygga hus för 1,5 miljoner? Tanken är ett 1,5plan på ca 75-80m2 plan med oinredd övervåning. Inget exklusivt. Har tänkt att ta hjälp med stommen, eventuellt i färdiga element (om de visar sig mer kostnadseffektivt) men i övrigt göra allt som går själv.
Tomt finns redan med både el och vatten anslutning och minimalt kostnad för markarbete.

För ett par år sedan såg jag de som absolut möjligt men tycker nästans priserna har stigit med 25-30% sen dess och har svårt att få en uppfattning om de är möjligt nu.
Kolla på vad Älvsbyhus tar för nyckelfärdiga hus inkl grund så ser du att det är möjligt att bygga 63m2 för 1,4 mille eller 85m2 för 1,7 mille
 
F fribygg skrev:
Kolla på vad Älvsbyhus tar för nyckelfärdiga hus inkl grund så ser du att det är möjligt att bygga 63m2 för 1,4 mille eller 85m2 för 1,7 mille
Ja de är väl lite så jag tänkt och räknat, frågan är ju hur mycket man skulle spara på att bygga liknande själv i lösvirke? Alternativt köpa färdiga element från nån hustillverkare som erbjuder de och sen göra allt arbete själv.

Dock ser jag på andra husleverantörer som erbjuder byggsats i lösvirke tar de ju nästans samma bara för materialet + ingen grund ingår. Dock i de flesta fall exklusivare och "bättre" material än Älvsbyhus.
 
  • Gilla
Dalacarlia
  • Laddar…
E Enrik skrev:
Ja de är väl lite så jag tänkt och räknat, frågan är ju hur mycket man skulle spara på att bygga liknande själv i lösvirke? Alternativt köpa färdiga element från nån hustillverkare som erbjuder de och sen göra allt arbete själv.

Dock ser jag på andra husleverantörer som erbjuder byggsats i lösvirke tar de ju nästans samma bara för materialet + ingen grund ingår. Dock i de flesta fall exklusivare och "bättre" material än Älvsbyhus.
Behöver du ta ledigt från ordinarie lönearbete och förlorar arbetsinkomst? Har du bra priser på mtrl eller räknar du med att handla till svenskt listpris?
 
Kolla om du kan köpa ett hus och få det flyttat.
I vissa kommuner så är hus jäkligt billiga.
 
  • Gilla
Flemling
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Behöver du ta ledigt från ordinarie lönearbete och förlorar arbetsinkomst? Har du bra priser på mtrl eller räknar du med att handla till svenskt listpris?
Nja har inte tänkt ta ledigt för att bygga, låter de hellre ta mer tid.
Bra och bra, visst har jag rabatter och gissar att de går att förhandla bättre priser om de mesta handlas från samma, dock borde de kanske utgå från listpriser. Banken vill trots allt ha en rimlig kalkyl.

H hackatall skrev:
Kolla om du kan köpa ett hus och få det flyttat.
I vissa kommuner så är hus jäkligt billiga.
Nu handlar de dock om att bygga nytt
 
E Enrik skrev:
Nja har inte tänkt ta ledigt för att bygga, låter de hellre ta mer tid.
Bra och bra, visst har jag rabatter och gissar att de går att förhandla bättre priser om de mesta handlas från samma, dock borde de kanske utgå från listpriser. Banken vill trots allt ha en rimlig kalkyl.



Nu handlar de dock om att bygga nytt
Jag tror att det är betydligt lättare att få låna till ett Älvsbyhus för 1,5 än att få låna till ett lösvirke byggt på fritiden under längre tid med kanske 1 mille i planerad kostnad och osäker kalkyl.
 
  • Gilla
Sbreden och 2 till
  • Laddar…
Bör absolut vara möjligt med tanke på att du har tomt och vissa anslutningar betalda.
Leta begagnat material som kök, dörrar, kamin, fönster osv på Marketplace, Blocket osv för att spara pengar, det är inte klokt vad folk slänger ut.
 
  • Gilla
C.A.E och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att det är betydligt lättare att få låna till ett Älvsbyhus för 1,5 än att få låna till ett lösvirke byggt på fritiden under längre tid med kanske 1 mille i planerad kostnad och osäker kalkyl.

Jo de var ungefär de som banken sa, MEN de skulle absolut inte vara omöjligt med en bra kalkyl. Och de handlar egentligen inte om att få ner kostnaderna maximalt utan att hålla budgeten. Är de inom budget att få de vattentät med hjälp av byggare väljer jag alla gånger de alternativet.
 
Fast även om man köper ett älvsbyhus så tillkommer markarbeten, vatten , avlopp samt el.
 
  • Gilla
Enrik och 1 till
  • Laddar…
E Enrik skrev:
Är de möjligt bygga hus för 1,5 miljoner? Tanken är ett 1,5plan på ca 75-80m2 plan med oinredd övervåning. Inget exklusivt. Har tänkt att ta hjälp med stommen, eventuellt i färdiga element (om de visar sig mer kostnadseffektivt) men i övrigt göra allt som går själv.
Tomt finns redan med både el och vatten anslutning och minimalt kostnad för markarbete.

För ett par år sedan såg jag de som absolut möjligt men tycker nästans priserna har stigit med 25-30% sen dess och har svårt att få en uppfattning om de är möjligt nu.
Vi har byggt under förra året, 80 + 20 (loft), stora fönsterytor, inte de billigaste hantverkarna :(. Tog hjälp med el, vatten, stomme, isolering, OSB och gips-.. Gjort resten själv på helger.
Landar på 1,5 mkr om jag räknar bort mark och tomt.
 
  • Gilla
Annlju och 1 till
  • Laddar…
M Marie-Helen skrev:
Fast även om man köper ett älvsbyhus så tillkommer markarbeten, vatten , avlopp samt el.
Om du läser tråden ser du att TS inte har kostnader för el,va och angivit minimala kostnader för markarbeten
 
M Marie-Helen skrev:
Fast även om man köper ett älvsbyhus så tillkommer markarbeten, vatten , avlopp samt el.

Som någon redan sa är dock dessa kostnader för mig utanför budgeten för själva huset. Bra dock att du skrev avlopp för de glömde jag ta med och den kostnaden får gärna rymmas inom budget.


A annacambia skrev:
Vi har byggt under förra året, 80 + 20 (loft), stora fönsterytor, inte de billigaste hantverkarna :(. Tog hjälp med el, vatten, stomme, isolering, OSB och gips-.. Gjort resten själv på helger.
Landar på 1,5 mkr om jag räknar bort mark och tomt.
Har du mera info? Mycket intresserad av vad de olika posterna blev att kosta.
Kanske rent av någon bild på hur de ser ut? :)
 
E Enrik skrev:
Jo de var ungefär de som banken sa, MEN de skulle absolut inte vara omöjligt med en bra kalkyl. Och de handlar egentligen inte om att få ner kostnaderna maximalt utan att hålla budgeten. Är de inom budget att få de vattentät med hjälp av byggare väljer jag alla gånger de alternativet.
Det är ett massivt jobb att bygga ett nytt hus, ÄVEN om du köper ett ”nästan färdigt” Älvsbyhus så har du ytskikt, inredning, garage och övervåningen och all administration och om du inte är i byggbranschen eller tar ledigt från ditt jobb i månader så har du realistiskt redan en byggtid på år om du skall göra alla själv. Gör en jämförande kalkyl av hur mycket tid det skulle ta för dig att bygga med lösvirke och beräknad kostnad, sen lägg till 50% i både tid och pengar för att inte lura dig själv.
 
  • Gilla
Enrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.