Hej!
Jag tänkte ta över ett bord som föräldrarna låtit stå i några år. Skivan tror jag är stavlimmad björk och det känns som att den nog ska gå att slipa till och vaxa och få fin.

Jag tänkte vända mig till er med tips på vad man kan göra med benen. Förutom slitaget så upplevs virket ha en gulare/mörkare färg vilket inte känns så snyggt.

Så vi funderar nu på om vi skulle slipa underredet och då hoppas på att även få fram en ljusare ton eller om alternativet att faktiskt få det spraymålat i någon ljuskulör är bättre.

I samma vända har vi även ärvt några "Lilla Åland" i samma ljusa björkton som vi kliar oss i huvudet hur vi ska fräscha till. På ett sätt hade jag gärna hållt dem i naturton men fasar över att slipa alla runda detaljer. Lättast hade ju varit att spraymåla dem i samma kulör.

Så vad tycker ni? Jag är på jakt efter tips och inspel!
Stavlimmad björkbordsskiva med synliga användningsspår och lätt gulnad ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av ett använt bord med synlig slitage och mörkare färg på benen i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träbord syns upp-och-ned med fokus på underredet och gula toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten Lilla Åland stol med synligt använda björkdetaljer utomhus mot en bakgrund av andra möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

BirgitS
Det ser ut som samma bord som vi har. Stolab sålde det fortfarande för några år sen men nu verkar det ha utgått. Det är helt i massiv björk och det såldes med olika sorters behandlingar, oljat, klarlackat eller målat.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1160333-nils-goran-gustafsson-slagbord-bjorka-for-stolab-1987 fast det är en mindre variant.

När det gäller ditt bord så ser bordskivan ut att vara nyligen slipad till skillnad från resten. Sambon har slipat även undersida och underrede för att få det som din ovansida. Fördelen med att slipa och olja/vaxa är att man kan upprepa det ofta när barnen är små och sliter hårt på bordsytan, medan en målad yta är betydligt känsligare för slitage.

Även Lilla Åland har sålts med olika behandlingar och våra är klarlackade just för att vi inte ska behöva underhålla pinnarna.
 
  • Gilla
AxelCar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som samma bord som vi har. Stolab sålde det fortfarande för några år sen men nu verkar det ha utgått. Det är helt i massiv björk och det såldes med olika sorters behandlingar, oljat, klarlackat eller målat.
[länk] fast det är en mindre variant.

När det gäller ditt bord så ser bordskivan ut att vara nyligen slipad till skillnad från resten. Sambon har slipat även undersida och underrede för att få det som din ovansida. Fördelen med att slipa och olja/vaxa är att man kan upprepa det ofta när barnen är små och sliter hårt på bordsytan, medan en målad yta är betydligt känsligare för slitage.

Även Lilla Åland har sålts med olika behandlingar och våra är klarlackade just för att vi inte ska behöva underhålla pinnarna.
Ja, det är helt klart samma bord! Vad roligt att veta att det också är från Stolab. Tack!
Men då vet jag att slipning av underredet i alla fall är en möjlighet om vi vill få det ljusare.
 
Tänk på att björk gulnar ganska mycket med tiden så överväg ett vax eller en olja med något pigment i om ni vill behålla den ljusa färgen.
 
  • Gilla
AxelCar
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Tänk på att björk gulnar ganska mycket med tiden så överväg ett vax eller en olja med något pigment i om ni vill behålla den ljusa färgen.
Ok, ja det låter smart. Tack för tipset!
 
Hej!
Nu har jag fått hem bordet och stolarna och tänkte ge mig i kast med lite underhåll - Men!
När jag nu tittar lite noggrannare så noterar jag att det uppstått springor/glipor i det stavlimmade träet på både bord och stolar. Är det någon som har ett tips på hur man kan restaurera detta? Kan man spraya/droppa i lite lim eller är det kanske träet som ska expandera?

Se nedan för exempel.
Närbild på en trästol med stavlimmad sits som visar springor och glipor i materialen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla åland

Springa i stavlimmad träskiva på bord, närbild som visar detaljer på skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsskiva 1

Stavlimmad träbordsskiva med synliga springor och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsskiva 2

Tacksam för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.