Jag jobbar som arkitekt på en tillbyggnad i Göteborg för en restaurang. Nu har jag fått besked från kommunen att vi måste bygga den planerade tillbyggnad på en annan fasad. Det finns en detaljplan, men det finns inga regler om form, placering eller arkitektur för byggnaderna i detta område. Jag undrar om kommunen får kräva detta och vad jag har för alternativ?
 
Det smidigaste är väl att kontakta bygglovsenheten innan ritningen påbörjas. Så gjorde min arkitekt när jag skulle bygga och detaljplanen här var mycket strikt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
Det finns väl i PBL allmänna bestämmelser om att förändringar ska göras på ett sånt sätt att de passar in i omgivningen.
 
  • Gilla
Arne Stenger
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det handlar nog om 8 kap. 1 § i PBL:

Textutdrag från Plan- och bygglagen (PBL) om krav på byggnadsverks utformning.
 
  • Gilla
Arne Stenger och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag har haft kontakt med kommunen om detta tidigare, men fick veta att jag först måste lämna in en officiell ansökan innan de kunde säga något. Hur som helst; det finns inget sätt att objektivt argumentera för att deras förslag har en bättre "form-, färg- och materialverkan". Kanske finns det någon som vet vad ska hända när vi överklaga det här beslut om avslag till länsstyrelsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.