Vi har nyligen köpt hus (parhus) i Amsterdam. Som så många andra hus här nere är det en del vatten i krypgrunden.

Och det är ju inte så konstigt. Huset är byggt på en polder och tomten omges av kanaler både på fram- och baksida.

Holländare som vi pratar med säger att det är helt normalt, men som ”fukt- och mögelnojjig” svensk har jag ändå svårt att bara rycka på axlarna och acceptera att det är normalt.

Byggs husen annorlunda här, så att de tål mer fukt, eller bryr man sig helt enkelt bara mindre?

hur nojig bör jag vara?

Huset är byggt 1989 och i övrigt i väldigt bra skick. Tegelfasad.

Vatten och skräp i en krypgrund under ett hus i Amsterdam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk och fuktig krypgrund under hus, synliga vattenrör och vita väggar med fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mannbro skrev:
Vi har nyligen köpt hus (parhus) i Amsterdam. Som så många andra hus här nere är det en del vatten i krypgrunden.

Och det är ju inte så konstigt. Huset är byggt på en polder och tomten omges av kanaler både på fram- och baksida.

Holländare som vi pratar med säger att det är helt normalt, men som ”fukt- och mögelnojjig” svensk har jag ändå svårt att bara rycka på axlarna och acceptera att det är normalt.

Byggs husen annorlunda här, så att de tål mer fukt, eller bryr man sig helt enkelt bara mindre?

hur nojig bör jag vara?

Huset är byggt 1989 och i övrigt i väldigt bra skick. Tegelfasad.

[bild]
[bild]
Är det inte bättre att du hittar en holländsk motsvarighet till byggahus.se? Bouwhuis.nl?
 
A andersmc skrev:
Är det inte bättre att du hittar en holländsk motsvarighet till byggahus.se? Bouwhuis.nl?
Grejen är ju det att enligt Holländare så är det inget att oroa sig för, men i princip alla krav på byggstandard är ju betydligt lägre här, därav att jag litar mer på hur svenskar tänker i sådana här avseenden. Eller åtminstone vill kunna väga de två synsätten för att kunna bilda mig en egen uppfattning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
M mannbro skrev:
Grejen är ju det att enligt Holländare så är det inget att oroa sig för, men i princip alla krav på byggstandard är ju betydligt lägre här, därav att jag litar mer på hur svenskar tänker i sådana här avseenden. Eller åtminstone vill kunna väga de två synsätten för att kunna bilda mig en egen uppfattning.
Tja, enligt svenskt synsätt så är rinnande vatten i krypgrunden en total katastrof. Du måste dränera och installera en avfuktare. Är det ett parhus får du väl försöka övertyga din holländske granne att detta är nödvändigt.
 
Düsseldorff
A andersmc skrev:
Tja, enligt svenskt synsätt så är rinnande vatten i krypgrunden en total katastrof. Du måste dränera och installera en avfuktare. Är det ett parhus får du väl försöka övertyga din holländske granne att detta är nödvändigt.
Nädå, jag har en kåk från 1905 med grusbädd i källaren. Konstruerad för att ta hand om det vatten som rinner under den halva av huset som har krypgrund. Har funkat fint i 117 år.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
A andersmc skrev:
Tja, enligt svenskt synsätt så är rinnande vatten i krypgrunden en total katastrof. Du måste dränera och installera en avfuktare. Är det ett parhus får du väl försöka övertyga din holländske granne att detta är nödvändigt.
fritt vatten i källare behöver absolut inte vara ett problem.
har även jag ett 100 år äldre hus som står i en bergslutning där vattnet naturligt rinner under huset utan något som helt problem.

ta bara extrem exemplet = Brygga, så fall skulle ju det aldrig fungera.

träkonstruktion som står med konstant fritt vatten under?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Är det betongbjälklag med frigolit? I Sverige är det oftast trä i grunden som orsakar problem…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det betongbjälklag med frigolit? I Sverige är det oftast trä i grunden som orsakar problem…
Ja, precis, betongbjälklag med frigolit.
 

Bästa svaret

DÅ kan det ju inte bli en fuktskada eller påväxt pga fukt i grunden iaf, carry on ;=)
 
  • Gilla
mannbro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.