Då är man här igen, denna gång med lite egen koll - men ändå inte

Vi har kluckande avlopp i köket som jag tänkte att man kanske kunde ”bota” genom att köra ner renslina en bit och få loss fett och annat elände som parkerat sig i rören.

Vi har inget dåligt flöde, men jag stör mig på kluckandet och känner att det borde vara bättre att köra en runda med renslina och efterföljande hett vatten och se om det kan bli bättre.

Har redan testat att hälla många liter kokande vatten med diskmaskinstablett-behandling innan, men ljudet är kvar.

Jag har bara bott i huset i nån månad, så därför har jag inte skruvat bort vattenlåset än.. och är lite orolig att skruva av fel ”ring”.. visst är det ringen som är en bit ovanför ”golvet”, och inte så att jag ska vara i nåt annat?

Något annat tips på göra och inte göra med denna renslina som jag bör tänka på för bästa möjliga operation?
 
  • Avloppsrör under köksskåp med synligt vattenlås och vaskanslutningar, och rengöringsmedel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Lossa dom tre rödmarkerade muttrarna, observera att det är gummipackning i samtliga! Återmontera precis som dom låg!

Nu kan du lirka bort vattenlåset, som givetvis är fullt av vatten!

Lossa alla andra muttrar och rengör ordentligt! Desto mer du får bort desto mer har ny smuts mindre yta att fastna på.

Den gröna markeringen ser ut att vara en 75/50 förminskning i plast. Där kan du rucka loss kvarvarande ståndarrör om så önskas innan du rensar.

VVS-installation under diskbänk med tre rödmarkerade muttrar och en grön punkt på förminskningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten uppdatering - ”rensat” rören, men de var helt fria från äckelpäckel, använde hela linan så borde nog vara något annat som gör att det kluckar och låter lite. Passade på att fixa så att diskmaskinens avlopp inte behövde tömmas ut i vasken, hittills har det fungerat. Och fuktspärr i skåpet Ett överkomligt påskpyssel!
 
  • Renoverat köksskåp under diskbänk med nyinstallerade rör och fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
H husmor21 skrev:
Passade på att fixa så att diskmaskinens avlopp inte behövde tömmas ut i vasken, hittills har det fungerat.
Du behöver dra avloppsslangen mycket högre, den bör fästas ovanför diskhoarnas underkant (gärna direkt mot bänkskivan) för att säkerställa att det inte rinner avloppsvatten baklänges in i diskmaskinen när det blir stopp i vattenlåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.