Vi har borrat brunn och vatten finns på 50 meters djup. Tänkte köpa ett paket med en grundfos eller debe pump och en mindre tank som följer med.
Har förstått att man kan sätta den på utsidan, men detta ska bli vintervatten så det blir ju en del jobb att isolera en sådan låda. Vi har ingen tvättstuga utan bara ett badrum. Kan den sitta i badrummet? Lever dom om mycket?
Eller kan man bygga en slits utanför badrummet där man drar in vatten och placerar trycktank? Och då har ett skvallerrör som går ut i badrum? Det finns utrymme i kök där man kan bygga en slits och dra in vatten som då sedan får gå till både badrum och kök.
Hur har ni andra gjort? Detta är en torpargrund!
 
Hur man gör blir ju upp till dig, hur mycket jobb man vill lägga ner. Tänk bara att den ska vara frostfritt, på ett ej fuktkänsligt underlag å vara åtkommligt för service. Tänk bara på att det beroende på vattenkvalitet kan behövas något slags filter för livsmedeltjänligt vatten så planera ev plats för sådan kan ju vara bra. En hydropress lever inte om ....
 
Om det är godkänt att ha den i badrum så blir det ju enklast. Då behöver jag inte bygga en isolerad låda.
 
Funkar jättebra med badrum....
 
Jag har satt hydropressen i torpargrunden, där är svalt och frostfritt året om och jag vill inte ha skrymmande utrustning och grova fula rör inne i bostadsutrymmen i onödan.

Finns plats för ev vattenfilter och varmvattenberedare på samma plats som hydropressen/hydroforen anser jag att det är fördelaktigt att ha allt samlat i ett oömt "billigt" utrymme.
 
F fribygg skrev:
Jag har satt hydropressen i torpargrunden, där är svalt och frostfritt året om och jag vill inte ha skrymmande utrustning och grova fula rör inne i bostadsutrymmen i onödan.

Finns plats för ev vattenfilter och varmvattenberedare på samma plats som hydropressen/hydroforen anser jag att det är fördelaktigt att ha allt samlat i ett oömt "billigt" utrymme.
Väldigt smart.
Då gör det ju inget om den skulle börja läcka.
Och där finns ju utrymme. Men kan det inte fysa i torpargrund? Vår är murad med två vent hål bara 40 djup så det blir lucka i golv isf
 
B byggeskafram skrev:
Väldigt smart.
Då gör det ju inget om den skulle börja läcka.
Och där finns ju utrymme. Men kan det inte fysa i torpargrund? Vår är murad med två vent hål bara 40 djup så det blir lucka i golv isf
Min grund är över metern hög på nedsidan med lucka utifrån och har inte frusit sedan jag lät borra efter vatten för drygt 25 år sen. Att placera utr i ett utrymme man inte vistas i innebär ju en viss risk att man inte ser små läckage, själv fick jag ju en gång se på elräkningen att vvb stått och småläckt varmvatten en månad men ett par hundra kWh extra förbrukning nån gång var 10-15år är ett billigt pris för att inte behöva ha grejorna inne tycker jag.
 
V Vector skrev:
Hur man gör blir ju upp till dig, hur mycket jobb man vill lägga ner. Tänk bara att den ska vara frostfritt, på ett ej fuktkänsligt underlag å vara åtkommligt för service. Tänk bara på att det beroende på vattenkvalitet kan behövas något slags filter för livsmedeltjänligt vatten så planera ev plats för sådan kan ju vara bra. En hydropress lever inte om ....
För att säkerställa att inte en ledning som går i en fryskall miljö kan du lägga in en elslinga i röret som håller över 0 gr på vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.