Min rörmockare vill installera en Nibe 1235 10kw. Jag är orolig för att den är för stor.

Planen är att installera en värmepump för jordvärme. Nibe 1235 är utrustad med en dubbelmantlad varmvattensberedare på 160l. Golvvärme i bottenplan och radiatorer på andra våningen.

Vårt hus är 2 plan se skiss. byggt på 1700-talet. Väggarna är timmrade och oisolerade. vinden ska tilläggsisoleras innan vintern. Vi skall lägga golvvärme i gjuten platta i hela bottenvåningen. Huset är 60 m2 bottenvåning + 5,6 m2inglasad veranda och övervåningen 45 m2. Fönstrena är gamla med innanfönster. Verandan saknar innanfönster. Vi planerar att lägga golvvärme i verandan oxå.

Idag är vi två vuxna men planerar för barn.
Vi bor på småländska höglandet.
Inomhustemperatur på 20-22 grader dagtid.
kommer att elda i vedspis när vi är hemma (ej sommar)
Min sambo älskar att duscha länge (40min) Jag klarar mig på 10 min.
ny AA diskmaskin och A tvättmaskin.

Planerar även för en insatskamin med fläkt till öppnaspisen som komplement och mys i vardagsrummet.

Jag är orolig för legionella bakterien i varmvattnet. Är varmvattnet alltid minst 60 grader?

Vilken storlek på radiator behövs då jag tänkt mig ett under varje fönster i övervåningen samt ett på wc? Rummen är små, sovrummet på 22 m2 och kontoret 14 m2.

Tidigare har huset värmts med vedspis och kaminer. Jag har ingen uppfattning om vår kommande energiförbrukning. vad tror ni?

Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för alla råd och tips.
 
  • skissen.jpg
Drängstugan skrev:
Min rörmockare vill installera en Nibe 1235

Jag är orolig för legionella bakterien i varmvattnet. Är varmvattnet alltid minst 60 grader?
B]


Nej, tappvarmvattnet är inställt på 47/54gr (start/stopp -temp) som default.
Den klarar ej att hålla över 60gr med kompressorn, så via elpatronen körs legionellaavdödning var 14dag. (inställbart)
 
Det låter väl ganska vettigt, en värmepump blir aldrig för stor.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det låter väl ganska vettigt, en värmepump blir aldrig för stor.

Prototypen
Visst kan en värmepump bli förstor. Den går inte optimalt om den är större än vad som behövs.
Det bästa för en värmepump är att gå så länge som möjligt med så få starter som möjligt för att nå önskade temperaturvärden. En för stor pump kommer att gå kortare tid per gång och med fler starter vilket sliter samt ger något högre driftkostnader. Man kan oxå få problem med deltat om pumpen värmer för snabbt.
Skall man överdimensionera så skulle jag tro att man skall satsa på en varvtalstyrd värmepump som ger den värmebehov som behövs för tillfället... men det är lite utanför mina kunskaper...
 
jag tror snarare den är förliten!
 
CarMan vad skulle du rekomendera för modell? Rörmockaren jag har kontakt med är återförsäljare för Nibe = vill bara sälja Nibe.

Jag har läst en del på forumet här och funderar på om det inte är bättre med en extern vp, en 1135-10, och en ackum.tank nibe VPA antingen 200/70 eller 300/200. Vad tycker ni?

nic2 På 14 dagar hinner ju hela familjen bli sjuk av bakterien!

Legionella bakterien kan vara livsfarlig! Bakterien finns i kallt vatten och aktiveras mellan 20°C och 45°C. Bakterien trivs utmärkt i duschar, spabad och bubbelpooler. Man kan ådra sig ett sjukdomstillstånd som påminner om mycket svår lunginflammation genom inandning av små vattendroppar, sjukdomen kan resultera i det allra värsta, 10-15% avlider. www.vattentecknik.se se också Information om legionella

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av legionellan?
 
W
Drängstugan skrev:
CarMan vad skulle du rekomendera för modell? Rörmockaren jag har kontakt med är återförsäljare för Nibe = vill bara sälja Nibe.

Jag har läst en del på forumet här och funderar på om det inte är bättre med en extern vp, en 1135-10, och en ackum.tank nibe VPA antingen 200/70 eller 300/200. Vad tycker ni?

nic2 På 14 dagar hinner ju hela familjen bli sjuk av bakterien!

Legionella bakterien kan vara livsfarlig! Bakterien finns i kallt vatten och aktiveras mellan 20°C och 45°C. Bakterien trivs utmärkt i duschar, spabad och bubbelpooler. Man kan ådra sig ett sjukdomstillstånd som påminner om mycket svår lunginflammation genom inandning av små vattendroppar, sjukdomen kan resultera i det allra värsta, 10-15% avlider. www.vattentecknik.se se också Information om legionella

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av legionellan?

Har du hört om någon som har dött av detta nyligen eller???
Kan inte påminna mig om jag har gjort det på mycket länge och det finns mååånga bergvärmepumpar här i landet. Själv körde jag med ligonella skydet avstängt under ca 3 år (av misstag) och jag sitter här och skriver som synes.
Kör själv med en extern 300 litare och en 160 liters intern (stort badkar mm). Hade bara valt extern om jag hade köpt anläggningen från början (nu satt själva pumpen i huset och vi kompletterade med en extra vv beredare). VV beredare brukar nämligen ge sig först på en kombo pump.

Tycker 10 kW låter mycket, tror den kommer gå av och på väl ofta. Har själv alldeles för liten 6kw på 335 kvm orginal 1904 (med orginal fönster och spån på vinden). Klarar mig ner till ca -4 sedan går elpatronen in.
Tror nog runt 8 skulle passa dig lite beroende på hur kallt ni har det. Här i gbg hade jag nog bara 20 timmar elpatron och med lite mera växthuseffekt så e jag nog nere på 0
 
en pump typ 11xx & en extärn vvb är i mitt tycke en klart bättre lösning, då får du mer varmvatten & bätre driftsförhålande vid varmvatten laddning.

angående legionella så är det inte så farligt som det låter. det är bara farligt om man inandas vatten ånga som innehåller stora mängder av denna bakterie. i ett normalt hushåll har man tilräckligt omsättning på vattnet för att det inte ska hinna växa tillsig. desutom så dör dom ju redan vid 50 grade, men det tar lite längre tid än vid 60 eller 70 grader.

den värmepumpen du titar på klarar 55 grader & kan ställas in så den höjer till 65 graden med elpatronen. med lite modifieringar kan de klara 60 grader på egen hand (så kör jag), men jag har elektrisk höjning en ggr/ månad ändå (fast det inte behövs)
 
Jag pratade med en säljare på Nibe och han sa att i normala fall är vårt hus för litet med sina 100m2 för en värmepanna men att förhållanderna med oisolerade timmerväggar, englas fönster (+innanfönster) samt verandan med stora englasfönster och golvvärme gjorde att han nu rekomenderade en xx35-10kw.

Vi har nog ca 10-14 dagar/år med -10 till -15grader och ca 30 dagar/år med -5grader. Restrerande vinterdagar +/- 0.

Hjälp mig nu! Räcker det med 8kw eller behöver jag en större panna?
 
Kända fall av legioonella via varmvattnet har endast varit på typ sjukhus och deras duschrum . Finns vad jag har hört inte ett enda bekräftat fall i en villa så legionellarisken är kraftigt överdriven om du frågar mig.
 
Drängstugan skrev:
Jag pratade med en säljare på Nibe och han sa att i normala fall är vårt hus för litet med sina 100m2 för en värmepanna men att förhållanderna med oisolerade timmerväggar, englas fönster (+innanfönster) samt verandan med stora englasfönster och golvvärme gjorde att han nu rekomenderade en xx35-10kw.

Vi har nog ca 10-14 dagar/år med -10 till -15grader och ca 30 dagar/år med -5grader. Restrerande vinterdagar +/- 0.

Hjälp mig nu! Räcker det med 8kw eller behöver jag en större panna?

det går endast att avara på frågan om man vet hur mycke energi du kommer att göra av med, alltså inte hur mycke du gört av men nu när du inte har golv värme & snålar på värmen.

en 1135-8 kw levererar inte 8kw när det är som kallast ute !!! ligger på knappa 7 (lite beroende på hur värmesystemet ser ut. (en 10Kw ligger på 8 kW när det är som kallast ute)
 
Hur räknar jag ut hur mycket energi jag kommer att förbruka?
 
Jadu, det är mest en jättestor gissning, hur mycket blåser det, era enkelfönster, dåliga isoleringen, stänger ni av TV och dator så fort ingen sitter där, lågenergilampor eller spots, hur många kylar och frysar har ni, långkok på spisen. Det finns många varibler att leka med.

Isolera och byt fönster så kan ni börja jämföra er med andra hus.

Prototypen
 
W
Nej nej, byt inte fönster. Isolera bara innefönstret. Ni kommer aldrig någonsin att tjäna in nya fönster. Byt enbart om de är dålig eller av estetiska skäl. De e inte alls så dålig som vissa tror. Faktiskt helt ok.

Detta var viss extremt offtopic. Förlåt.
 
Okejdå.

Sätt in innerfönster på glasverandan, nedervåningen var den oisolerad, dvs bara timmer synligt in och utvändigt?

prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.