Vi har råkat ut för ett litet "bygglovsmissöde" och har blivit tvungna att minska huset lite. Det är nu en kombination av två modeller, en större och en mindre. Planlösningen är egentligen densamma, men vi har tappat 10% av ytan.

Priset ska nu bli exakt detsamma, eftersom det ursprungliga huset var "standard" och det nu istället blev ett från början mindre och enklare hus med ett flertal ändringar och tillägg.

Min fråga är om det är rimligt att ändringarna äter upp prisskillnaden mellan två hus som är lika sånär som på att det ena är "krympt" 15 kvadratmeter?
 
Men....du kan ju inte räkna strikt på kvadratmeter!
Det beror ju liksom på var dessa kvadratmeter är lokaliserade. !5 kvm kök eller badrum är MYCKET dyrare än 15 kvm klädkammare.
Sä det beror ju på var ändringarna är gjorda...
 
Tack, det var det jag ville veta! Det som blivit mindre är i första hand hallen, vardagsrummet och ett sovrum på nedre plan. Kök, grovkök och bad är nästan identiska mellan husen. På övre plan skiljer bara fyra kvadrat totalt.
 
Wait a minute....

När man köper ett kataloghus brukar alla ändringar inte kosta extra så länge man inte ändrar på bärande väggar. Så har vi förstått det. Alla säljare vi har träffat säger att dom tar inget extra för ändringar i planlösningen som inte påverkar konstruktionen.

Om du köper ett mindre hus i antal kvm borde priset skilja sig anser jag.

Om du vänder på steken skulle jag påstå att om du accepterar detta betalar du en mycket högre kvadratmeter pris för ett mindre hus :-/

Standard och uppgraderingar bör inte beaktas i frågan om priset om båda hus kommer från samma tillverkare. Du skulle ha valt dom oberoende om husstorlek.

Så jag skulle ifrågasätta varför du kommer upp till samma pris.
 
Det låter ju lite osannolikt att priset skulle bli exakt detsamma. Jag skulle nog be att få se uträkningarna.

 
OK, vi tar en vända till med leverantören för att få ner priset. Det är kanon med forumet, speciellt för "byggrudisar" som jag själv. :)
 
Det tycker jag att du ska göra. Hall, sovrum och vaardagsrum är ingen "dyra" ytor...
 
Jag skulle inte acceptera att de tillägg man gör för att komma upp i en viss standard blir dyrare än när sakerna ingår som standard.

Jag misstänker att ni har hamnat i en lite tråkig situation där husleverantören bestämmer priset. Gissar att ni skrivit på köpeavtal på en viss summa och hustillverkaren kan väl i princip kräva att få leverera till det priset. Att sedan huset blev lite mindre kan inte de hjälpa.

Om inte hustillverkaren backar på priset så försök se till att få mer saker på köpet.
 
Eller säga upp avtalet, det verkar inte vara en seriös leverantör :-/

Från vår husleverantör fick vi en prislista på ALLA delar av huset. Väggar, kök, tak, fönster och dörrar.

Varje gång vi gör en ändring skickar dom tillbaka en "korrigering" och den stämmer väldigt bra med den prislista vi fick från början.

T ex i prislistan finns yttervägg/innervägg pris/kvm eller löpmeter (kommer inte ihåg just nu).
Om vi tar bort en vägg, skickar dom en korrigering av det ursprungliga priset.

På samma sätt borde din husleverantör agera. 15% mindre hus blir 15% billigare. I och med att husväggen räknas per/kvm/löpmeter.
 
sweli...vilken hustillverkare har du som är så bra på att lämna priser?
 
Efter att ha funderat och samlat mod (bland annat med hjälp av svaren på mitt inlägg) så har vi nu beslutat att inte stå med mössan i hand och mjäka längre utan vi kommer i första hand att ta strid för bygglovet. Går inte det så tar vi en ny dust med leverantören angående ett något mindre hus. Det lönar sig inte att vara snäll i alla sammanhang...
 
Hur räknar man ut kvadratmeterpriset om man bygger med oinredd ovanvång? Man kan ju inte enbart räkna på de ca 100 på bottenplan väl? Lite svårt att jämföra med andra som anger kvadratmeterpris på hela huset
:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.