Vi har en kallmur byggd med lecablock, nätad och putsad. Plåttopp ovanpå hela muren. Så gott som årligen så flagnar färgen och trillar av på flertalet ställen, se bilder. Vi har målat om men blir samma resultat. Innan målning har vi skrapat av löst material, tvättat och sen målat med silikatfärg.
Har någon idéer på vad vi ska göra för att komma ifrån detta flagnandet när vi nu ska gå på att göra iordning muren inför säsongen? Någon form av primer? Eller får det bara motsatt effekt om inte muren då kan andas?
 
  • Flagnande silikatfärg på putsad lecablocksmur med plåttopp i solljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsad yta med flagnande färg på flera ställen mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg på en putsad lecamur med synligt betongunderlag och metallplåt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit putsad mur med avflagning och synliga lecablock, med plåttopp och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tror inte det är målat med silikatfärg. Silikatfärgen brukar binda till underlaget och inte flagna som på bild.
 
Det är inte silikatfärg, för den släpper inte. Det du målat med är en plastfärg.
Du har antagligen blivit pålurad en plastfärg (typ silikonharts) av någon färgförsäljare, som sagt att den är diffusionsöppen.

Du har 2 val.
1. Måla om väggen varje år (efter vintern), men den blir bara tätare och tätare efter varje målning så problemet kommer bli större för varje år.
2. Blästra hela väggen så du får bort all plastfärg och måla om den med silikatfärg (typ. Keim m.fl.)

Väljer du 2 så hade jag kontaktat konsumentombudsmannen/allmänna reklamationsnämnden då det inte är gratis att blästra väggen, laga puts och måla om. Det förutsätter att någon säljare rekommenderat dig färgen för väggen.
 
  • Gilla
enjoy och 2 till
  • Laddar…
N
Ja, på något sätt ser det ju ut som fukt vill komma ut.
Frågan är ju varifrån.
Jag undrar vad muren är putsad med för bruk?
Är det A eller B Bruk så ska man ju inte måla silikat på.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Där kommer lite fukt från marken, sen kommer resterande från regn.

Problemet med plastfärg (lite diffusionsöppen).
Om det regnar 4 dagars och väggen blir genomblöt på den tiden så tar det 4 dagar innan den blir torr (fryser det på de 4 dagarna får du frostsprängningar).

Använder du silikatfärg så blir samma vägg genomblöt efter 4 timmar och torkar på 4 timmar. Har du fukt från marken försvinner den snabbt ut genom en silikatfärgen.

Tror att en normal silikonhartsfärg (plastfärg) släpper in/ut 1 dl vatten per kvm och dag, medans en silikatfärg släpper in/ut 20 dl vatten per kvm och dag.
 
N neo11 skrev:
Ja, på något sätt ser det ju ut som fukt vill komma ut.
Frågan är ju varifrån.
Jag undrar vad muren är putsad med för bruk?
Är det A eller B Bruk så ska man ju inte måla silikat på.
Berätta gärna mer om det….gäller det både inomhus och utomhus?
 
N neo11 skrev:
Ja, på något sätt ser det ju ut som fukt vill komma ut.
Frågan är ju varifrån.
Jag undrar vad muren är putsad med för bruk?
Är det A eller B Bruk så ska man ju inte måla silikat på.
Tack för input. Ska försöka undersöka vad det är för bruk. Vad ska man måla med för färg om det är A eller B bruk?
Antar jag då måste få ner allt gammalt innan jag kan börja måla med annan färg?

G gaia skrev:
tror inte det är målat med silikatfärg. Silikatfärgen brukar binda till underlaget och inte flagna som på bild.
 
I isoler skrev:
Det är inte silikatfärg, för den släpper inte. Det du målat med är en plastfärg.
Du har antagligen blivit pålurad en plastfärg (typ silikonharts) av någon färgförsäljare, som sagt att den är diffusionsöppen.

Du har 2 val.
1. Måla om väggen varje år (efter vintern), men den blir bara tätare och tätare efter varje målning så problemet kommer bli större för varje år.
2. Blästra hela väggen så du får bort all plastfärg och måla om den med silikatfärg (typ. Keim m.fl.)

Väljer du 2 så hade jag kontaktat konsumentombudsmannen/allmänna reklamationsnämnden då det inte är gratis att blästra väggen, laga puts och måla om. Det förutsätter att någon säljare rekommenderat dig färgen för väggen.
Det är långt ifrån hela muren som flagnar. Räcker det då att blästring där det lossnar fram tills man se att det sitter ordentligt eller du menar på att hela muren måste blästring ner isf?
 
E enjoy skrev:
Det är långt ifrån hela muren som flagnar. Räcker det då att blästring där det lossnar fram tills man se att det sitter ordentligt eller du menar på att hela muren måste blästring ner isf?
Prova att blåsa med tryckluft mot de skadade ställena så märker du kanske att det är mycket mer än det som redan lossnat som är löst.
Du kan inte måla med silikatfärg på plastfärg. Att bara måla silikat på de ställena som färgen lossnat är nog svårt att få snyggt. Du ska ha exakt samma nyans på färgen, men även om du får rätt på det kommer du se skillnad mellan silikat och plastfärg.
 
  • Gilla
enjoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.