Jag har köpt ett äldre hus byggt ca 1910. Grunden är byggd av murad gråsten och har följaktligen en ganska grov yta. Då källaren är ganska fuktig skulle vi åtminstone vilja dränera huset och om möjligt även isolera grunden. Hur skall detta göras bäst. Den dräneringsfirma som jag kontaktade föreslog en platonmatta direkt på, men jag har hört att detta inte alltid är helt enkelt. Har ni några tips eller rent av länkar till vettig information?
 
Jag tycker att du skall titta på Pordrän/Isodrän eller liknande. Se t.ex:
http://www.isodran.com/
Där erbjuds dessutom kostnadsfri rådgivning åt privatkunder! De är visserligen "part i målet" men det är inte mycket de inte vet om fukt och hur man åtgärdar detta ;D
Läs på och lyssna som sagt med folk i branchen och bilda dig sedan en egen uppfattning vad som är bäst för just ditt hus ;)
 
Jag skall förtydliga mig lite.

Grundens yta är tämligen skrovlig (variation på max 5cm) vilket gör det svårt att lägga en isolerande skiva på (enligt dräneringsfirman). Därför vill de lägga en platonmatta på (som inte behöver ligga precis mot muren). Jag har fått förslag på att lägga puts/cement på stenytan för att få en jämn yta att arbeta med och sedan lägga isolering. Dyrare men bättre?

mvh
 
Det borde fungera bra! Jag tycker definitivt att man ska isolera samtidigt som man dränerar.
 
Hej!

Vi har ett funkishus från 1934 som nu i dagarna dräneras med Isodrän. Vår grund är väldigt gropig (mer än 5 cm variation) på sina ställen, men eftersom isodrän plattan är mjuk så går det använda sig av den ändå. De värsta utbucklingarna har de tagit bort, men överlag så funkar det bra.

De håligheter som isodrän plattan inte lyckas fylla igen kommer att vara luftfyllda vilket är helt ok.

 
Jag har från flera experter hört att man ska vara försiktig med att dränera om och försöka få gamla källare "torra". Detta kunde enligt dom resultera i kraftiga sättningar. Kanse någon annan vet mer om dessa risker.
 
Menar de att en torr grund skulle vara svagare än en fuktig grund då eller? Eller menar dem risken när man gräver upp runt huset att det skulle skapa sättningar?

M
 
Jag har ett hus från 1909 och har blivit avrådd från platon (detta EFTER att ha inhandlat 20m) av en dräneringsfirma.
Deras resonemang lyder: Varför belasta en dränering med en massa "ytvatten"?
Med typ isodrän kan man återfylla med de gamla massorna (singel endast runt drän-rör) och detta medför att vattnet går mestadels ovan jord , det vatten som går mot huset avleds p.g.a. kappilärkraft bort från skivorna och ner till dräneringen.
Det andra argumentet var att platon med tiden får skador av singlet (hål) och då kommer vatten in som stannar kvar där (?).
Jag kommer nog använda platon men lägga en skiva av cellplast som skydd (och lite isolering) mot singeln.
Vad gäller sättningar är det mest om man gräver på "nersidan" av huset som risken finns. I övrigt såg jag på isaodräns hemsida en del tips om hur man skall gräva för att undvika sättningar. Bl.a skall man aldrig gräva ända fram mot sulan om huset har 2 våningar.

::)
 
Jag ska gräva upp runt mitt funkishus, byggt 1942, om några veckor för att isolera med Isodrän. Jag har nog tänkt gräva upp runt hela huset på en gång. Jag har dock förstått att man inte får gräva för djupt pga risken för sättningar. (Jämför med en kaviartub som man trampar på.) Min tomt är helt plan och huset verkar väldigt robust byggt. Betongplatta i grunden, betonghålsten i källarväggarna och platsgjutet betongbjälklag mellan källare och bottenvåning. Marken är styv lera, (Stockholm).
 
Eld skrev:
Jag ska gräva upp runt mitt funkishus, byggt 1942, om några veckor för att isolera med Isodrän. Jag har nog tänkt gräva upp runt hela huset på en gång. Jag har dock förstått att man inte får gräva för djupt pga risken för sättningar. (Jämför med en kaviartub som man trampar på.) Min tomt är helt plan och huset verkar väldigt robust byggt. Betongplatta i grunden, betonghålsten i källarväggarna och platsgjutet betongbjälklag mellan källare och bottenvåning. Marken är styv lera, (Stockholm).
Vi har nyligen dränerat ett funkishus från 1934 som är av samma konstruktion som ditt förutom att vi har träbjälklag i hela huset.

Vi hade en firma som gjorde det och de grävde inte upp ens 2 hela sidor på en gång utan tog en sida och en bit runt hörnet till andra sidan och sen fyllde igen.

Du skriver att du inte skall gräva för djup, men skal du dränera måste du väl lägga ner nya dräneringsrör och då måste du ner till plattan på huset. Det är ju bara längden du kan påverka egentligen, eller missar jag något? ???

M
 
Det jag menar med att inte gräva för djupt är att inte gräva djupare än plattan. Om man gör det blir det riktigt riskabelt. Dels för att man tar bort mottrycket från sidan på massorna under plattan under själva arbetet och dels för att man med en så lågt placerad dräneringsledning dränerar även massorna under plattan, inte bara källarväggarna. Visst skulle man vilja dränera även under plattan men risken för sättningar blir ju jättestor. Det är nog bättre att låta bli.

Följden av detta blir ju att det inte går att få så mycket lutning på själva dräneringsledningen men så beskriver tex Pordrän att man kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.