Hej igen. Jag ska montera en bröstpanel som kommer gå i princip från golv till tak. Huset är ett funkis från 63, utan fuktspärr och med självdrag. Väggen i fråga är ca 2,5 x 3,5 meter. Kommer använda planhyvlad fur 15x69mm. Panelen ska målas i samma färg som den bakomliggande väggen. Väggen är en yttervägg i lättbetong, med ett ouppvärmt garage på andra sidan. Lägger en bild nedan så ni kan se det planerade mönstret. Observera att det inte är planerat att ha trä bakom panelen.

Mina funderingar är:

1. Hur fäster jag bäst träet mot väggen för att undvika synliga skruvar? Räcker det med lim, eller behöver jag skruva? (försänka, skruva, därefter träplugg utanpå skruv.).

2. Väggen ser rak ut, men vad gör man om den inte skulle vara det. Har aldrig byggt en liknande panel, men antar att det kan se märkligt ut om det finns glipor mellan vägg och panel. Är det i så fall latexfog som gäller?

3. Behöver jag oroa mig för att materialet rör sig, och hur hanterar man i så fall det.


4. Och oberoende av svaren ovan undrar jag om det är möjligt att sätta plywood bakom panelen, eller om det anses vara problematiskt på grund av yttervägg och självdrag. Krävs det i sådant läge distanser och ventilation, eller kan man limma/skruva tätt mot betongen.

Tack på förhand för er input.


 
Nog måste det väl finnas någon som vet eller har gjort något liknande?
 
Jag har rivit bröstningar i gamla hus från 1800 talet, med puts och tegel bakom.
När jag först såg det trodde jag det var nån typ av skiva mellan listverken, men det var den putsade väggen som var slätspacklad och målad. Listerna satt med skråad spik, som även de var spacklade och målade.
Lim och några spik åt olika håll så kommer listerna sitta på lättbetongen.
Kanske renoveringsväv på väggen först, sen måla allt när listerna är uppe.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Väldigt snygg vägg förresten.
 
Såg tipset om att korsspika i lättbetong och det håller säkert. Speciellt i kombination med limm. Kruxet är att rummet ska användas som barnrum, och man kan vara säker på att de kommer försöka leka klättervägg...

Frågan är alltså om endast lim räcker eller om man behöver sätta dolda skruvar på strategiska ställen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.