Hej!
Vår ugn har gett upp så vi behöver köpa en ny spis. Vi ska inte göra om köket än så har tänkt att köpa en begagnad spis och få tag på en liknande som är där nu. Nu är det en äldre spis med plattor.

Det ser inte så roligt ut bakom spisen, någon har kladdat fast uttaget med vad jag tror är silicon.
Försöker få tag på en liknande spis med samma kontakt. Är det något jag bör tänka på? Om jag får tag på en med likadan kontakt så bör det funka? Eller behöver jag ta in en elektriker som kollar över det hela när det ser ut som det gör?
Tacksam för tips på vad jag bör tänka på inför bytet av spis och ugn.
 
  • Spisplats i kök med synlig kabel och uttag täckt av smuts och silicon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en äldre modell av en grön spisplugg med silikonrester, framför en kaklad vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du bör leta efter en spis som har en precis likadan perilexstickpropp med tre stift plus en platt i mitten, och där stiftet uppe till höger på din bild saknas (det måste vara just det stiftet som saknas). Tekniskt ska du leta efter en 400 V-spis, "400 V 3~", inte "400 V 3N~" eller "230" någonstans på märkplåten. Sanningen finns endast på spisens märkskylt med installationsanvisning, ingen annanstans.

I tredje hand kan du kontrollera ditt perilexuttag att det har en nolla ansluten. I villor fram till ca 1980 är det vanligt att den saknas, och det är också vanligt att man regelvidrigt monterar ett perilexuttag på den matningen. Är nollan på plats kan du välja spis helt fritt.
 
  • Gilla
Nellie3
  • Laddar…
Hej igen!
Har hittat en spis som jag tror kan funka.
Vore tacksam om någon kan hjälpa till och kommentera om den verkar passa hos oss eller inte. Och om det är något man bör kolla med kopplingen innan man sätter in den?

Bifogar bilder på uttagen på den spisen jag ev ska köpa. (Grå kontakt) Electrolux spis. Samt på vår befintliga trasiga spis.

Ny spis
 
  • Hand som håller en grå spiskontakt med tre stift framför en ny vit spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsdiagram för spis med varningssymbol och specifikation 400V 2- och 3-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser helt rätt ut! (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vår gamla spis
 
  • Närbild av en äldre grön spisplugg mot en köksgolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsschema för spis monterat på silverfärgad metall med anslutningsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
e02jr e02jr skrev:
Det ser helt rätt ut! (y)
Tack, så det verkar funka. Något med kopplingen med 2~ och 3~ man bör kolla upp? Är det 3~ som vi ska ha kopplat enligt?

Det spelar väl ingen roll att det var gamla ”plattor” på den gamla och är någon sorts häll på den nya?
 
Tvåfas eller trefas spelar egentligen ingen roll men trefas är bättre. Det är ingenting ni måste kolla då det är mycket ovanligt att en sådan spis är kopplad tvåfasigt. Men det är ändå bra att titta på anslutningsplinten bakom luckan på "nya" spisen att det ser bra ut, att alla anslutningar sitter rätt och bra utan glapp. Inte heller har plattor eller häll någon betydelse för inkopplingen.
 
  • Gilla
Nellie3
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Då köper vi spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.