Handritad skiss av husplan med sovrum, kök/vardagsrum, garage och inbyggt tv-rum, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En otrolig snabbskiss.

Har inte haft tid att sätta mig i sketchup, men något sådant hade jag nog förlagt det hela med tanke på tomtens förutsättning.

Avskiljd sovrumsdel.
Kök/vrum mot söder/norr ut mot innergård.
Master mot innergård.
Övriga sovrum mot öster = morgonsol
Inbyggt garage

Lek/tv rum i direkt anslutning men avskiljbart om så önskas.

Trappa till källare/takterrass i väggen mellan tvrum/korridor och vrum.

Korridor vid sovrumsdel med utsikt över innergård

Dock inget uterum såg jag nu :thinking:
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Jarlsgård är inne på rätt spår, låt en arkitekt fortsätta/hjälpa till med planeringen nu. Ni kommer få ett unikt hus om ni har stor plånka!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
En till fråga, har ni grannar både i norr och söder?

Tänkte eftersom du angav 4.5 meter och med tanke på hur planbestämmelserna löd så låter det som om det är 39§ byggnadsstadgan. Dock gäller det avståndet endast mellan grannfastigheter så om inget annat är angivet så faller den avståndsbestämmelsen om det är allmän platsmark som ni gränsar mot :)
 
Redigerat:
N NoahAndersson skrev:
Tack!
Det ska vi tänka på!
Några rekommendationer?
Vi siktar på solpaneler och så är det fjärrvärme mest troligt.
Men till kylning? Vad tycker du?
Ett stort hus kostar ju mer i drift också.
Många förespråkar då bergvärme och den kan man då kombinera med frikyla på sommaren.
Ett alternativ som jag gjorde var att dra ut taket över mitt största skjutdörrs partiet så att jag inte får sol in i huset.
På vintern står solen lågt och då är det full sol in och hela sommaren ligger glaset i skuggan.
Tittar man sen på ett stort inglasat uterum så ökar ju värmebelastningen ytterligare särskilt om det då är nån form av glas eller kanalplast tak.
Så mer sol in kräver mer kyla om man inte vill ha det för varmt i huset.
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
N NoahAndersson skrev:
Nu har jag gjort om samma planlösning jag hade men tagit bort uterummet och garage samt använt RoomSketcher. Ser soffan i vardagsrummet tajt ut i planlösningen så är det för att jag ritat in en 5m (!!!) bred soffa som min fru vill ha. Även köksön är över 3 m bred.
Jag håller med alla än så länge. Har gärna bort lite hallytor för större sällskapsytor utan att för den delen ändra allt för mkt på planlösningen. Och samtidigt ska det in en trappa någonstans som jag inte blir klok på.[bild] [bild]
Fortfarande märklig lösning. Korridorer längst till vänster och till höger. Måste gå att få till bättre.
Sociala ytorna i mittendelen fortfarande för små. Och genomfartssträcka genom vardagsrummet.
 
N NoahAndersson skrev:
Jättebra feedback! Tack!
Med klädkammare mellan barnrummen. Menar du inbyggda garderober som vätter mot nästa barnrum eller menar du ett faktiskt rum för kläder?

Planen har inte varit att lekrummet skulle vara sovrum men vi börjar tänka om här!
Spara in 60 kvadrat låter som en dröm!
När du säger att man har något form av rum där uppe? Hur menar du då? Menar du uppe på takterassen? Går det att få ihop med platt tak på övriga huset och inom 1,5 plans regeln i övrigt? Hänger inte riktigt med vart du tänker detta rum.
Återigen tack för supergenomtänkta tips
Klädkammare, dvs "litet rum för kläder". Är det ett bortglömt ord? Kan även kallas för förråd eller inbyggd garderob. Eller walk-in-closet om man vill det. Jag tycker att det är bättre än inbyggda garderober eftersom det bara blir en dörr istället för dörrar hela vägen.

Typ så här:
Schematisk ritning av husplan med två sovrum och centralt placerade klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller rummet på takterassen tänker jag bara nåt sånt här, som på detta gamla fina hus:
Ett äldre grönt hus med takterrass bakom en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som vissa har varit inne på så brukar det bli bäst om man börjar utifrån med tomtens förutsättningar! Var är grannarna, var är utsikten, var är kopplingarna med väg och infart, vilka träd skuggar var och när, vilka får insyn i vissa lägen, osv osv allt detta tillsammans med tomtens topografi och väderstreck sätter grunden för rumssambanden tillsammans med programmet och era drömmar och estetiska målbilder.

Som jag skrev i mitt dm så är ni på god väg och det kan bli ett fantastiskt hus men det är lite vanskligt att separera tomten från huset och vice versa även tidigt i processen. Upplevelsen av bra byggnader börjar redan på håll, från gatan och när du kliver in genom grinden och leds fram till entrén.
 
Redigerat:
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Gammelnörden
Som tidigare inlägg påpekat är det ju lite svårt att kommentera TS planlösning utan att veta samtliga förutsättningar. Men om man skulle utgå ifrån ritningen på tomten och i synnerhet väderstreck så anser jag att TS egna förslag inte kommer till sin rätt.
Befintliga planlösningen är dessutom större än 260 kvm i byggnadsarea, om man räknar lite grovt utifrån senaste skissens rumsstorlekar.
Riktigt klurigt blir det också när man betänker att det får bebyggas med 25 % av tomtarean, vilket då borde innebära att garaget ska inkluderas i de 260 kvm... (något jag inte tänkte på förrän efteråt eftersom TS börjar med att skriva enplansvilla med inredd källare 260 kvm plan 1 och 260 kvm källare.)

Men eftersom jag tycker det är vansinnigt roligt med att klura på planlösningar så slänger jag in en idéskiss som mest utgår från väderstreck, 260 kvm, 5 m lång soffa och en nästan 3m lång köksö (2,9m) samt problemet med var ett inglasat uterum skulle placeras...
Som det är just nu är byggarean på dryga 255 kvm och boarean 230 kvm vilket skulle innebär att man får välja mellan att glasa in verandan eller bygga carport med hjälp av kvadratmetrarna från en attefallare. Vilket känns lite knasigt eftersom stora hus ska ha ett dubbelgarage tycker jag... 30 cm tjocka ytterväggar, 15 cm inneväggar och minst 1,3 m breda gångar och passager. Gästwc uppfyller tillgänglighetsreglerna.
Ritning av enplansvilla med detaljerad planlösning, inklusive möblering och dimensioner, byggarea på 255,4 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte så här att eftersom vardagsrummet/soffan orienterade sig bort från trädgård/poolområde i TS planlösning så lät jag istället uteplatsen/rummet ligga i förgrunden i syd/sydvästlig riktning i direkt kontakt med poolen.
Vardagsrummet får mest kvällsljus men eftersom TV:n är i fokus spelar det mindre roll tänker jag. För att ge rummet karaktär utöver att det är väldans långsmalt placerade jag låga fönster precis under taket mot norr och delvis väster förutom hörnfönstret i sydväst. Något jag tagit från riktigt snygga arkitektritade 1960-talshus jag sett.
Eldstaden är placerad i hörnet mot köket så att brasan kan ses från båda rummen och uteplatsens eldstad delar murstock.

Köket är husets mittpunkt och hela vänstra sidan av huset är umgängesdelen i huset med finentré i anslutning till kök/matsal. Om vi tänker en källare med gästrum så nås det från husets mittpunkt med en trappa i anslutning till köket. Lite som en hotellgrej att kunna gå från sviten till matsalen för frukost ungefär. Om källare utesluts införlivas utrymmet till tvättstugan med plats för nödvändig apparatur och om det behövs en vägg med högskåp i köket.
Skulle man därtill vilja lägga till Annas idé från funkishus och nå en takterass från en "styrhytt" på taket, så skulle man kanske kunna låta en trappa gå upp från köket till taket och förlägga en gästwc och "wet bar" ovanför 1:a planets wc o tvättstuga, förutsatt att det är förenligt med detaljplanen.
Annars har jag placerat ut en yttertrappa till taket ovanpå "master bedroom" eftersom takspannet är mindre och kanske lättare/ekonomisk fördelaktigt att stärka upp för en terrass.

Den mer privata delen av huset är förlagt till höger, avskiljt med skjutdörrar om man vill, med sovrum huvudsakligen i norr och öster för värmens skull. Det har kommit mig till dels att ungdomar som spelar mkt dator föredrar rum och placering av datorn utan direkt solinstrålning och det är min personliga erfarenhet att små barn sover bättre i rum som går att mörklägga något även för sovlurar på dagen. I stora hus tycker jag att det ska vara stora sovrum och i det fall att TS inte får trillingar på en gång tänker jag mig att något av dessa rum skulle kunna tjäna som gästrum/arbetsrum ifall källaren stryks. Sovrummet närmast köket är utformat som ett lekrum/TV-spelrum.
Denna del har också en groventré med plats för barnvagn och ingång till tvättstuga för blöta och smutsiga ytterkläder. Ytterligare förvaring finns i den 1,3 m breda hallen till sovrummen för linne, skor och säsongskläder/tillbehör.
Tanken med förvaringen är att sovrummen ska gott å väl inrymma var och ens kläder och att ytterligare förvaring finns i källaren alternativt om den utesluts i den större tvättstugan som blir om man tar bort trappan.

För att få "master bedroom" att kännas mer privat men ändå i närheten av barnsovrum av praktiska skäl nås det via en avskild kort hall med ingång till eget badrum. En "walk-in-closet" är placerad bakom huvudändan på en minst "king size" bred säng (väggens mått är 3,27m). Solen leds in i rummet från morgonsolens öster och kvällssolens väster med utgång till poolområdet/trädgård. Om man tänker sig huset utan källare skulle den stora dubbelduschen kunna vara en kombinerad bastu och dusch med rimlig access till poolen. (Kryssade rektanglar är takfönster.)
Skalenlig arkitektritning av enplansvilla med inredd källare, inklusive möblering och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Kan säga att jag också provat skissa på det hela utifrån TS önskemål gällande antal rum, ungefärliga storlekar (gissning utifrån TS ritningar) och även garage och landar i att det mer eller mindre är omöjligt att klara byggrätten på 262,5 kvm. Iaf om det ska finnas garage iaf.

Därmed undrar jag om TS övervägt att göra ett enplans med inredd vind? Där uppe hade man tex då kunnat ha ett sällskapsrum med direkt anslutning till takterrass och även master bedroom. Det hade gjort att byggnadsytan minskat och det vore möjligt att få till en schysst och rätt så maxat bottenvåning
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag landade också i att det är omöjligt (?) att få till ett bra nyttjande av tomten med TS föreslagna planlösning, jag hade också tankar på någon liknande utformning för att ta till vara på sol m.m.

Snygg planlösning för övrigt, känns väldigt genomarbetad!

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Som tidigare inlägg påpekat är det ju lite svårt att kommentera TS planlösning utan att veta samtliga förutsättningar. Men om man skulle utgå ifrån ritningen på tomten och i synnerhet väderstreck så anser jag att TS egna förslag inte kommer till sin rätt.
Befintliga planlösningen är dessutom större än 260 kvm i byggnadsarea, om man räknar lite grovt utifrån senaste skissens rumsstorlekar.
Riktigt klurigt blir det också när man betänker att det får bebyggas med 25 % av tomtarean, vilket då borde innebära att garaget ska inkluderas i de 260 kvm... (något jag inte tänkte på förrän efteråt eftersom TS börjar med att skriva enplansvilla med inredd källare 260 kvm plan 1 och 260 kvm källare.)

Men eftersom jag tycker det är vansinnigt roligt med att klura på planlösningar så slänger jag in en idéskiss som mest utgår från väderstreck, 260 kvm, 5 m lång soffa och en nästan 3m lång köksö (2,9m) samt problemet med var ett inglasat uterum skulle placeras...
Som det är just nu är byggarean på dryga 255 kvm och boarean 230 kvm vilket skulle innebär att man får välja mellan att glasa in verandan eller bygga carport med hjälp av kvadratmetrarna från en attefallare. Vilket känns lite knasigt eftersom stora hus ska ha ett dubbelgarage tycker jag... 30 cm tjocka ytterväggar, 15 cm inneväggar och minst 1,3 m breda gångar och passager. Gästwc uppfyller tillgänglighetsreglerna.
[bild]

Jag tänkte så här att eftersom vardagsrummet/soffan orienterade sig bort från trädgård/poolområde i TS planlösning så lät jag istället uteplatsen/rummet ligga i förgrunden i syd/sydvästlig riktning i direkt kontakt med poolen.
Vardagsrummet får mest kvällsljus men eftersom TV:n är i fokus spelar det mindre roll tänker jag. För att ge rummet karaktär utöver att det är väldans långsmalt placerade jag låga fönster precis under taket mot norr och delvis väster förutom hörnfönstret i sydväst. Något jag tagit från riktigt snygga arkitektritade 1960-talshus jag sett.
Eldstaden är placerad i hörnet mot köket så att brasan kan ses från båda rummen och uteplatsens eldstad delar murstock.

Köket är husets mittpunkt och hela vänstra sidan av huset är umgängesdelen i huset med finentré i anslutning till kök/matsal. Om vi tänker en källare med gästrum så nås det från husets mittpunkt med en trappa i anslutning till köket. Lite som en hotellgrej att kunna gå från sviten till matsalen för frukost ungefär. Om källare utesluts införlivas utrymmet till tvättstugan med plats för nödvändig apparatur och om det behövs en vägg med högskåp i köket.
Skulle man därtill vilja lägga till Annas idé från funkishus och nå en takterass från en "styrhytt" på taket, så skulle man kanske kunna låta en trappa gå upp från köket till taket och förlägga en gästwc och "wet bar" ovanför 1:a planets wc o tvättstuga, förutsatt att det är förenligt med detaljplanen.
Annars har jag placerat ut en yttertrappa till taket ovanpå "master bedroom" eftersom takspannet är mindre och kanske lättare/ekonomisk fördelaktigt att stärka upp för en terrass.

Den mer privata delen av huset är förlagt till höger, avskiljt med skjutdörrar om man vill, med sovrum huvudsakligen i norr och öster för värmens skull. Det har kommit mig till dels att ungdomar som spelar mkt dator föredrar rum och placering av datorn utan direkt solinstrålning och det är min personliga erfarenhet att små barn sover bättre i rum som går att mörklägga något även för sovlurar på dagen. I stora hus tycker jag att det ska vara stora sovrum och i det fall att TS inte får trillingar på en gång tänker jag mig att något av dessa rum skulle kunna tjäna som gästrum/arbetsrum ifall källaren stryks. Sovrummet närmast köket är utformat som ett lekrum/TV-spelrum.
Denna del har också en groventré med plats för barnvagn och ingång till tvättstuga för blöta och smutsiga ytterkläder. Ytterligare förvaring finns i den 1,3 m breda hallen till sovrummen för linne, skor och säsongskläder/tillbehör.
Tanken med förvaringen är att sovrummen ska gott å väl inrymma var och ens kläder och att ytterligare förvaring finns i källaren alternativt om den utesluts i den större tvättstugan som blir om man tar bort trappan.

För att få "master bedroom" att kännas mer privat men ändå i närheten av barnsovrum av praktiska skäl nås det via en avskild kort hall med ingång till eget badrum. En "walk-in-closet" är placerad bakom huvudändan på en minst "king size" bred säng (väggens mått är 3,27m). Solen leds in i rummet från morgonsolens öster och kvällssolens väster med utgång till poolområdet/trädgård. Om man tänker sig huset utan källare skulle den stora dubbelduschen kunna vara en kombinerad bastu och dusch med rimlig access till poolen. (Kryssade rektanglar är takfönster.)
[bild]
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Klädkammare, dvs "litet rum för kläder". Är det ett bortglömt ord? Kan även kallas för förråd eller inbyggd garderob. Eller walk-in-closet om man vill det. Jag tycker att det är bättre än inbyggda garderober eftersom det bara blir en dörr istället för dörrar hela vägen.

Typ så här:
[bild]

Vad gäller rummet på takterassen tänker jag bara nåt sånt här, som på detta gamla fina hus:
[bild]
Jag läste ditt inlägg om solpanel och tänkte då gå in för att se bild på dom .. ser istället denna kåk , nyfiken som jag är undrar om du bor i Värmland?
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag läste ditt inlägg om solpanel och tänkte då gå in för att se bild på dom .. ser istället denna kåk , nyfiken som jag är undrar om du bor i Värmland?
Ja, precis som det står i profilen ;-)
Det där huset ligger ju vid Sundstatjärn.
 
Smaken är som baken… men jag gillar brasan för den har du fått dit. Det är ju Ni som ska bo där eller?
 
Jag har haft liknande frågeställningar angående ett hus som omfamnar en gård och korridorer till olika rum i ett projekt jag håller på med nu. Något jag håller på att testa är att istället för korridor ha rum i fil. Själva sovdelen av rummen (de streckade linjerna i skissen nedan) kan nattetid avskärmas med hjälp av glasparti + gardiner, en vägg längs halva sträckan och sen en infälld skjutdörr för andra hälften, eller vad som. Använder man rummet som allrum behöver man ingen avskärmning. I skissen har jag bytt ut ett av rummen mot ett atrium eftersom det behövdes för dagsljus i det projektet. Eftersom dörrarna/dörrhålen mellan rummen är indragna en bit från ytterväggen mot gården kan man möblera där. Man kan exempelvis ha skrivbord, stolar, tvättställ till en toalett eller vad som i det utrymmet som då blir ”halvprivat”.

Egentligen blir det ju att man överför yta från sovrummen till korridoren som blir möblerbar och sen försöker man lösa upp gränsen mellan korridor och rum. Tilläggas bör att det är en del av ett mastersarbete så det ska vara lite konceptuellt.
Skiss av husplan med rum i fil runt en gård, inklusive ett atrium för dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en första (ofärdig) skiss på just det förslaget i projektet. Kanske kan ge inspiration, även om jag kanske inte tycker att konceptet kommer helt till sitt rätta ännu.

Skiss av husplan med rum i fil och integrerade korridorer, inklusive atrium och sovytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag läste ditt inlägg om solpanel och tänkte då gå in för att se bild på dom .. ser istället denna kåk , nyfiken som jag är undrar om du bor i Värmland?
, :rofl: ... då är vi är nästan grannar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.