Hej!

Vi står inför ett byta värmesystem från direktverkande el till bergvärme. Har idag mestadels vattenburen golvvärme som drivs på elpatron.
Problemet vi har är att vi har inte plats för en värmepump inne i bostadshuset, och är således tvingade till att sätta pumpen ute i garaget och dra kulvert in.
Jag tänker att går det att dra kulverten kortaste vägen är det ca 15-20 meter som behövs.
Hade ute en firma som säger att "visst är det möjligt, men du måste ha en varmvattencirkulation och det sliter på pumpen".
På honom lät det som att det inte va det mest optimala att göra som jag vill.

Jag känner mig så sjukt förvirrad i hela det här att jag inte vet hur jag ska gå vidare.
Tänkte att här bor det ju mycket kunskap så jag tar gärna emot tips, tankar och råd.
 
Att ha någon forcerad cirkulation blir nog tvunget eftersom varmvattnet inte lär röra sig tillräckligt mycket utan hjälp.

Det behöver ju inte vara värmepumpen som står för det, dock.

Jag skulle sätta en rejäl ackumulatortank att köra mot, inte värma till mer än kanske 40° (?) och sen köra på rotation in. Eventuellt förvärma bruksvarmvatten innan varmvattenberedaren.
 
kashieda kashieda skrev:
Att ha någon forcerad cirkulation blir nog tvunget eftersom varmvattnet inte lär röra sig tillräckligt mycket utan hjälp.

Det behöver ju inte vara värmepumpen som står för det, dock.

Jag skulle sätta en rejäl ackumulatortank att köra mot, inte värma till mer än kanske 40° (?) och sen köra på rotation in. Eventuellt förvärma bruksvarmvatten innan varmvattenberedaren.
Hur tänker du att man gör då? Vad för grejer skulle man behöva och vart skulle acktanken hamna?
VI har ju som sagt ingen plats inne i själva huset.
 
Acktanken sätter du i det yttre huset, bredvid pumpen. Då kan pumpen arbeta effektivt mot en stor volym med relativt låg temperatur.

Bonus att du eventuellt kan sätta solfångare där och få lite extra gratis värme när du har instrålning. Eller en vedpanna om du kan få tag på ved till rimligt pris.
 
Ett alternativ är en liten elberedare inne som matas från värmepumpens beredare. Då får man varmt vatten direkt och vid uttag på mer än några enstaka liter är det värmepumpen som står för uppvärmningen av vattnet.

En ytterligare tank ute löser inte problemet.
 
kashieda kashieda skrev:
Acktanken sätter du i det yttre huset, bredvid pumpen. Då kan pumpen arbeta effektivt mot en stor volym med relativt låg temperatur.

Bonus att du eventuellt kan sätta solfångare där och få lite extra gratis värme när du har instrålning. Eller en vedpanna om du kan få tag på ved till rimligt pris.
Okej, ja det låter ju ändå vettigt. Vad behöver man för att få vattnet att att cirkulera in till huset sen då om inte själva bergvärmepumpen gör det?

Känns som jag har mycket dumma frågor men jag vill verkligen få ordning på detta, och kände att han från firman som va här inte bringade särskilt mycket klarhet i det.
 
useless useless skrev:
Ett alternativ är en liten elberedare inne som matas från värmepumpens beredare. Då får man varmt vatten direkt och vid uttag på mer än några enstaka liter är det värmepumpen som står för uppvärmningen av vattnet.

En ytterligare tank ute löser inte problemet.
Okej, så det funkar inte med en tank till alltså?
Vad är det för typ av elberedare du tänker då? Och vart skulle man isåfall sätta den?
 
S sunt skrev:
Hej!

Vi står inför ett byta värmesystem från direktverkande el till bergvärme. Har idag mestadels vattenburen golvvärme som drivs på elpatron.
Problemet vi har är att vi har inte plats för en värmepump inne i bostadshuset, och är således tvingade till att sätta pumpen ute i garaget och dra kulvert in.
Jag tänker att går det att dra kulverten kortaste vägen är det ca 15-20 meter som behövs.
Hade ute en firma som säger att "visst är det möjligt, men du måste ha en varmvattencirkulation och det sliter på pumpen".
På honom lät det som att det inte va det mest optimala att göra som jag vill.

Jag känner mig så sjukt förvirrad i hela det här att jag inte vet hur jag ska gå vidare.
Tänkte att här bor det ju mycket kunskap så jag tar gärna emot tips, tankar och råd.
Är det helt omöjligt att bygga på ett litet isolerat pumphus + förråd på huset? Om du inte har någon plats inne tänker jag att det kan finnas andra saker som inte heller får plats, torkskåp för blöta skor o kläder om du har barn tex, mellanlagring av sopsorterat glas/papper/kartong mm.
 
T TypRätt skrev:
Är det helt omöjligt att bygga på ett litet isolerat pumphus + förråd på huset? Om du inte har någon plats inne tänker jag att det kan finnas andra saker som inte heller får plats, torkskåp för blöta skor o kläder om du har barn tex, mellanlagring av sopsorterat glas/papper/kartong mm.
Nej absolut inte omöjligt, men eftersom vi försöker återställa huset till hur det mer eller mindre såg ut förr, så är det egentligen inget alternativ. Vi har all sortering och sånt ute i garaget så det är inget problem så sett. Därav att vi gärna vill ha värmepumpen där också.
 
S sunt skrev:
Okej, så det funkar inte med en tank till alltså?
Vad är det för typ av elberedare du tänker då? Och vart skulle man isåfall sätta den?
En tank kan vara bra av andra anledningar, men den kommer inte göra att du får varmt vatten i kranen snabbare.

En elberedare på 25-40 liter ryms lätt t ex under diskbänken.
Man kan ju ändå lägga en kulvert med dubbla rör för tappvattnet så man är förberedd om man vill ha VVC i framtiden. Men rent generellt innebär VVC en del förluster och att ständigt kyla av tappvattnet lite grann kommer göra att värmepumpen måste jobba i onödan.
 
Skippa vvc å a sätten en liten elberedare där kulverten kommer in i huset som går i serie med vv från värmepumpen
 
Hej
Vi har en kulvert mellan våra två hus för att leda varmvatten samt matning till golvvärme. Avtåndet är ca 15 meter. Vi kör en separat cirkulationspump för detta och det funkar utan bekymmer. Kallvattenmatningen ligger separat i eget rör med värmekabel. Matningen sker med en Diplomat 10 kW.
 
Redigerat:
D Dan the glassman skrev:
Vi har en kulvert mellan våra två hus för att leda varmvatten samt matning till golvvärme. Avtåndet är ca 15 meter. Vi kör en separat cirkulationspump för detta och det funkar utan bekymmer.
Separat cirkulationspump till golvvärmen eller tappvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.