Började gräva för häck idag och hittade då fiberkabeln ca 10 cm ner i marken. Reagerade på att den ligger så oskyddad och att en plast finns med som jag kan tänka mig ska omsluta kabeln, plasten är dock trasig och kabeln ligger fritt ovanpå plasten. Ska det se ut så här?

Osäkert grävt fiberkabel frilagt i jord med trasig skyddande plast ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja och nej.
Den ducten (slangen) är vad det ser ut som en 12/8 och för det mesta gjord för att lägga fritt i marken, däremot så borde markeringsbandet ligga en decimeter ovanför och alltihopa aningen djupare!

Men nu vet du vart fibern går så ta inte i så hårt nästa gång du är i närheten med spaden :)
 
J John Karlsson skrev:
Ja och nej.
Den ducten (slangen) är vad det ser ut som en 12/8 och för det mesta gjord för att lägga fritt i marken, däremot så borde markeringsbandet ligga en decimeter ovanför och alltihopa aningen djupare!

Men nu vet du vart fibern går så ta inte i så hårt nästa gång du är i närheten med spaden :)
Någon idé att ringa Telia och berätta hur det ser ut? Eller ska jag låta det vara så där?
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Någon idé att ringa Telia och berätta hur det ser ut? Eller ska jag låta det vara så där?
Nej det kommer inte att leda till någonting alls, lägg igen det och låt det vara :)
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Nej det kommer inte att leda till någonting alls, lägg igen det och låt det vara :)
Jag undrar för att det var en som sa till mig att kabeln borde ha ett orange ytterrör som skydd och markör.
 
Och man brukar använda olika färger på ducten för att hålla rätt på vilken duct som går till vilket hus
 
M Mats skrev:
Och man brukar använda olika färger på ducten för att hålla rätt på vilken duct som går till vilket hus
Och vad menar du med det? Apropå min fråga.
 
KristinaRT
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Och vad menar du med det? Apropå min fråga.
Att grannen kanske ha en grön eller blå kabel/duct?

Eg ska märkband ligga ca 1 dm ovanför duct/rör/kabel (eller vad som nu är nergrävt) men om den ligger på 1dm djup går ju inte det..
Mitt tips är att ta foton på läget och djupet så ni vet om ni någon gång ska gräva mer i trädgården.
 
Tanken var att försöka förklara varför den inte alltid är orange utan kan variera hus för hus. Ducten i sig agerar då skyddsrör åt den tunna fibern som ligger inuti
 
M Mats skrev:
Tanken var att försöka förklara varför den inte alltid är orange utan kan variera hus för hus. Ducten i sig agerar då skyddsrör åt den tunna fibern som ligger inuti
Förstår fortfarande inte vad det har att göra med min frågeställning :rolleyes:, men vi släpper det tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.