H
Hej,

Vi är ett par som ska titta på vårt första hus. Vi har tidigare bott i hyresrätt och har därför inte bra koll på vad man ska leta efter. Huset vi tittar på är byggd på 60-talet och ser väldigt fint ut på utsidan/insidan och läget. Men det finns lite oroväckande moln kring renovering av ett badrum, läckande tak och fuktindikering i källaren.

Det som är mest oroväckande är att taket nyligen (2021) haft ett läckage där man gjort en "lokal renovering" med ny tätningsmatta och större utvändigt anslutningsplåt som monterats av fackman. Står också i besiktningsprotkollet att det finns indikationer på mindre läckage från taket som kan vara pågående.

Utöver taket så finns ett renoverat badrum som saknar kvalitetsdokument och en källare som visar förhöjda fuktvärden, där vi antagligen behöver riva ut större del av golvet och även väggar. Dock verkar det inte lika akut som taket.

Prismässigt är huset attraktivt, men om det handlar om cirka 1MSEK i renoveringar så är det inte alls lika attraktivt och blir istället ett dåligt köp. Jag är som sagt helt okunnig inom detta och kommer anlita en egen besiktningsman om jag vinner budgivningen, men jag tror inte det är tillräckligt för att fullgöra min undersökningsplikt med tanke på skicket, åldern och indikationerna som nuvarande besiktning har gett. Tar därför tacksamt emot all typ av tips och hjälp på vad jag bör tänka på samt vad hela kalaset kan kosta i runda slängar.

Som sagt, det jag är mest orolig för är tak, källare och badrum. Resten ser jag inte som lika akut eller kostsamt. Sen förstår jag också att ett hus från 60-talet behöver underhållas och renoveras kontinuerligt, men vill mest veta i vilket skick den är nu och vad som behöver fixas relativt omgående.

Följande punkter på besiktningsprotokollet var det som anmärktes på:

1. Utvändigt/markförhållanden: Kondensvatten från luftvärmepumpens utedel leds inte bort från husgrunden. Risk för vatten tränger in i anslutande konstruktioner och leda till fuktreltareade skador.

2. Utvändigt/tak: Yttertaket är inspekterat från takstegen samt från stege vid takfoten. Nocktätning finns inte, yttertaket är monterat på ursprungliga eternittaket.

3. Utvändigt/uterum: Anslutningsplåt mot gavelväggen bristfälligt monterad och missfärgningar finns i underliggande konstruktioner. Rekommenderas kontakta fackman för omfattning

4. Utvändigt/garage: Stuprör ej kopplade till markledning. Kan medföra fuktbelastning på grundmur/sockel

5. Utvändigt/garage: Underlagstaket består av en plastfolie. Finns risk att regnvatten/snö tränger in under den yttre takbeläggningen med läckage i vindsutrymmet som följd

6. Utvändigt/garage vind: Vindsutrymme saknar inspektionslucka

7. Hela huset: Tilluftsventiler saknas i vistelserum

8. Toalett: Rörgenomföring för nära vägg/golv. Finns risk att tätskikten inte har kunnat anslutas på rätt sätt. Fuktindikering utfördes utan anmärkning.

9. Badrum: Fönster är olämpligt placerat. Rekommenderat att skydda fönstret mot vattenbegjutning.

10. Vind: Mindre mikrobiell påväxt samt frostbildning finns på underlagstaket. Kan vara tecken på vinden tillförs fukt inifrån bostaden. Ventilationssystemet har inte besiktigats.

11. Vind: Missfärgningar finns in underlagstaket vid rörgenomföring, vid nocken samt åt väster. Visar förhöjda fuktindikationer. För att kontrollera utförandet av utförd takrenovering samt orsaken till och omfattning av missfärgningarna, rekommenderas att fackman kontaktas.

12. Källarplan: Puts/färgsläpp finns på nederkant av samtliga ytterväggar. Fuktindikering utfördes utan anmärkning.

13. Källarplan: Finns uppreglat och isolerat golv mot betongplattan i gillestugan och sovrum. Mikrobiell lukt upplevdes vid golv/väggvinkeln. Fuktkvoten uppmättes till 21% under en borttagen golvlist. Rekommenderas att all organiskt material mot källarens betonggolv och väggar rivs ut, rengörs och återställs med fukt och luftsäkra material.

14. Källarplan/Tvättstuga: Frånluftsventilation saknas i utrymmet. Rekommenderas kontakta ventilationsentreprenör för att undersöka och säkerställa ventilationssystemet.
 
Redigerat:
Låter inte som nåt höjdarhus, speciellt inte för en novis.
 
Om du saknar driv och vilja för att lära dig renovering samt har de kärvt ekonomiskt så strunta i de huset
 
Så farligt tycker jag inte det låter, mycket snack om ventilation som saknas men det är inte så svårt att fixa.
Själv har jag inte en enda ventil i bostadsytan förutom i bad och kök.

Nr 1 är inte värre än att det kommer ett regn, det är betydligt mer vatten.
Nr 12: Jag har precis samma, det är vanligt förekommande.
Nr 13: Jag hade samma i mitt hus när jag köpte. Bara att riva ut, det kan vem som helst göra själv.
I mitt fall var det inte ens isolerat, bara nån tjära och tidningspapper! och ovanpå plastmatta.
Rev ut allt och la heltäckningsmatta i stället (som andas) så fukten kan vädras ut (med avfuktare).
 
Köp inte detta hus, kan vara impregnerade syllar och det kostar några hundra tusen att byta och sedan kanske få bort lukten :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.