Hej. Jag lägger upp bilder från orginalritningarna. Kanske kul för någon att titta på.
Detta är ett Ytong hus byggt 58 :) Fullt med strålande betong ;)

Jag har funderingar på att eventuellt riva en källarvägg. Den väggen som är till höger om tvättstugan på bilden. Bakom den har vi nu en bastu som vi inte använder.

Jag som inte är någon expert tror att väggarna som är bärande är fasadväggarna samt väggen som går i mitten av huset och att alla andra innerväggar bara är att slå ned om man vill.
Har jag fel? Och isåfall skulle det vara jätteintressant att veta hur konstruktionen fungerar :)

Gla påsk
 
  • Orginalritning över källarplan i ett Ytong-hus från 1958 med garage, pannrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orginalritning av en hussektion med måttangivelser för ett Ytong-hus byggt 1958.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av enplanshusets våningsplan med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av ett Ytong-hus från 1958 med markerade rum som vardagsrum, sovrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle också tippa på att det bara är hjärteväggen du behöver fundera över
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Däremot kan den bit av väggen som är närmast ytterväggen vara nödvändig för att inte alla jordmassorna på utsidan ska kunna trycka ytterväggen inåt. I andra trådar har det föreslagits att man sparar 0,5 - 1 m av väggen man vill ta bort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot kan den bit av väggen som är närmast ytterväggen vara nödvändig för att inte alla jordmassorna på utsidan ska kunna trycka ytterväggen inåt. I andra trådar har det föreslagits att man sparar 0,5 - 1 m av väggen man vill ta bort.
Okej. Låter nästan osannolikt att en lättbetongvägg på 0.5 meter skulle kunna hjälpa jordtrycket? att inte få en bärande vägg att rasa inåt?
 
BirgitS
Jag är inte byggkonstruktör, och det kan vara bra att du kontaktar en, men det blir svårt för ytterväggen att tryckas inåt om det finns något som ser till att det förblir 90 grader mellan golv och yttervägg samt mellan tak och yttervägg. Sen om det räcker med en halvmeter i ditt fall vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.