Hej!
Jag ska sänkta tak i hela lägenheten som är ca 78kvm. Jag vill undvika borrhammera då det låter väldigt mycket. Hur skulle en bultpistol fungera här märke hilti dx6. Dubbelgips skall användas i taket.
 
A
fungerar utmärkt, vad är det för typ av tak?
spelar nämligen roll vilka skott du ska använda dig av.
 
Funkar utmärkt, det är ju dock inte ”tyst” det häller men kortare ljudintervall helt klart. Välj spik och laddning efter underlag så du får bra penetration (y)
 
  • Gilla
krojs
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fungerar utmärkt, vad är det för typ av tak?
spelar nämligen roll vilka skott du ska använda dig av.
Gips tak med stål profiler, i och med att det är dubbla gipsskivor är rädd att spikar inte släpper o taket rasar
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Men det är betong i taket idag? Det som du ska skjuta upp dina hängen i?
 
A
A andrejaaa skrev:
Gips tak med stål profiler, i och med att det är dubbla gipsskivor är rädd att spikar inte släpper o taket rasar
du kan inte använda angiven hilti pistol på ett gipstak.

förklara mer vad du tänkt göra och varför
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men det är betong i taket idag? Det som du ska skjuta upp dina hängen i?
Precis
 
A Aunty skrev:
du kan inte använda angiven hilti pistol på ett gipstak.

förklara mer vad du tänkt göra och varför
Det är betongtak, skall ljudisolera taket
 
Men varför ska du ha dubbel gips i taket? Kan du förklara mer? :D
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men varför ska du ha dubbel gips i taket? Kan du förklara f
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men varför ska du ha dubbel gips i taket? Kan du förklara mer? :D
Ska ljudisolera taket
 
Du kommer kunna skjuta upp detta, men om du inte redan äger en sådan pistol är det smidigare att använda en slagborr.. bara att köra spikplugg..
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Du kommer kunna skjuta upp detta, men om du inte redan äger en sådan pistol är det smidigare att använda en slagborr.. bara att köra spikplugg..
Finns o hyra för billig peng, frågan är om spiken håller lika bra som plugg o skruv
 
A andrejaaa skrev:
Finns o hyra för billig peng, frågan är om spiken håller lika bra som plugg o skruv
Både ja och nej, beror på om du får till kombon spik/skott som vi skrev tidigare. Äldre betong tenderar att bli lite porös pga hårdhet och därmed kan vara svårt att får det att bära. Men biter det så biter det. Varje fästpunkt kommer inte få så många kg i vikt, men är du orolig går det ju att räkna på. Jag skulle dock gå på slagborren då det garanterat funkar. (Har några 10 000skott bakom mig med liknande pistol)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Både ja och nej, beror på om du får till kombon spik/skott som vi skrev tidigare. Äldre betong tenderar att bli lite porös pga hårdhet och därmed kan vara svårt att får det att bära. Men biter det så biter det. Varje fästpunkt kommer inte få så många kg i vikt, men är du orolig går det ju att räkna på. Jag skulle dock gå på slagborren då det garanterat funkar. (Har några 10 000skott bakom mig med liknande pistol)
Jag hade kört med borrhammare men den låter så mycket i och med att jag har väldigt många hål o borra. Är inte borr och slag hammare samma sak?
 
A andrejaaa skrev:
Jag hade kört med borrhammare men den låter så mycket i och med att jag har väldigt många hål o borra. Är inte borr och slag hammare samma sak?
Borrhammare (Rotary Hammer Drill) med SDS-borr är mycket effektivare och borrar dina hål säkert 10 ggr snabbare än med slagborr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.