Hej,

Nu har jag och frugan bott i vår lägenhet några år, och min ursprungliga oro om bristande förvaring har blivit sann. Så nu letar jag inspiration och råd om smart förvaring. Jag har en tanke om att använda vägghängda skåp dikt an taket.

Lägenheten är nybyggd, 55 kvadrat och har normal takhöjd (2.50). Pga stor soffa, och arbetsbord i sovrummet, så har vi inte plats för någon mer garderob. Klädkammare och källarförråd är fyllda till bristningsgränsen.

Här är planlösningen, och nedan har jag några tankar om vad jag funderar på att göra.

Svartvit planritning av en 55 kvadratmeters lägenhet som anger rummens placering och möbeluppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum

Vägghängda skåp i hörnet diagonalt mot dörren, samt en bit längs väggen ovanför sängen. Eventuellt även ett lite lägre vägghängt skåp eller hylla i hörnet ovanför arbetsplatsen.

Kök

Vägghängda grunda skåp på väggarna bakom köksstolarna, ev även ovanför dörren. Underkant i höjd med överkant på dörrkarm. Dvs ca 38 cm höga skåp, yttermått.

Vardagsrum

Vägghängda grunda skåp på väggen bakom soffa, samt i hörnet ovanför sminkbordet. Vägghängd mediamöbel runt TVn som går upp till taket och en bit bort mot balkongen.

Mina funderingar fokuserar mest på om detta kan bli både snyggt och praktiskt, eller om det finns en risk för klaustrofobi. Hur djupa skåp är det rimliga att välja? Hur djup kan media-möbeln vara, och hur nära balkongdörren kan den gå utan att det upplevs som trångt?

Har ni själva några smarta förvaringslösningar på höjden? Jag är inte så mycket för öppna hyllplan, då det dels är mer att damma och dels lämpar sig mest för sånt som ska visas upp medan vi vill gömma undan saker.
 
BirgitS
När det gäller sovrummet tycker jag att du ska ha det på hela väggar och inte bara i hörnen. Skåpen ovanför arbetsbordet kan fortsätta ovanför dörren. Lådor under sängen om det går.

I klädkammaren går det kanske att ha hylla eller skåp ovanför dörren. I badrummet kan man ha ett skåp ovanför toaletten. I hallen kan det vara skåp ovanför byrån som fortsätter åtminstone över badrumsdörren.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller sovrummet tycker jag att du ska ha det på hela väggar och inte bara i hörnen. Skåpen ovanför arbetsbordet kan fortsätta ovanför dörren. Lådor under sängen om det går.

I klädkammaren går det kanske att ha hylla eller skåp ovanför dörren. I badrummet kan man ha ett skåp ovanför toaletten. I hallen kan det vara skåp ovanför byrån som fortsätter åtminstone över badrumsdörren.
Tack! Skåp ovanför toa har jag tänkt, glömde bara skriva det. Skåp i hallen över byrå och dörr låter rimligt. Känns det rätt att låta det fortsätta hela vägen bort till öppningen mot köket? Den öppningen går högre upp än en dörröppning, så finns ingen direkt plats ovanför den.

Har du koll på vad som är rimligt djup på denna typ av skåp som sitter uppe i taket? Samma som nuvarande övre köksskåp, 32 cm (yttermått)?

Jag har svårt att visualisera såna här saker, och får inte till någon bra google-sökning där man ser bilder på denna typ av inredning.
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Känns det rätt att låta det fortsätta hela vägen bort till öppningen mot köket?
Det kanske ser lite konstigt ut sett från soffan. Men om ni har några stora lådor eller kartonger kanske en av er kan hålla dem där medan den andra kollar hur det ser ut.
B BostadsBubbel skrev:
Har du koll på vad som är rimligt djup på denna typ av skåp som sitter uppe i taket? Samma som nuvarande övre köksskåp, 32 cm (yttermått)?
Ja, det är nog lämpligt mått i ert fall.
B BostadsBubbel skrev:
Jag har svårt att visualisera såna här saker, och får inte till någon bra google-sökning där man ser bilder på denna typ av inredning.
Ja, det är det nog så för de allra flesta. Men jag kan tipsa om datorprogrammet Sweet Home 3D (gratis) där man kan rita upp hur lägenheten ser ut och möblera den för att sen se det hela i 3D för att bättre kunna föreställa sig hur det blir.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.