G
Hejsan!
Jag har förberett en yta på 3.6 x 3.5 meter till en pool på vår baksida. Pga lutning så skärmade jag av med lite mur som ni ser på bilden.
Men jag går och funderar på vad jag ska ha för underlag till poolen. Det är denna poolen vi tänkte oss:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...x-10-x-303-05m-x-76cm-pool-set/1014218.17335/
Så fylld är den väl på ca 4500 liter så det blir ju rätt tungt.

En fundering jag har är ju att bygga ett tralldäck. Fördelen är ju att man kan ha däcket till annat när poolen inte är där. Men då det blir rätt tungt så behöver man väl bygga tätt mellan stödreglarna? Och virkespriserna är ju som dom är nu.. så ju tätare man behöver ha mellan reglarna ju fler går det åt och ju dyrare blir det ju. För vad för storlek på reglar behöver jag ha till detta?

En annan variant är ju att man bara marklägger ytan med finare sten typ stenmjöl/sand som poolen kan stå på direkt. Och ha fin större sten runtom eller kanske även bygga lättare trall runt poolen.

Ja jag är lite kluven vad jag ska göra. Får ju inte bli för dyrt samtidigt som att man vill ha något som håller under lång tid helst.

Hur hade ni gjort i mitt fall? Tar tacksamt emot tips :)

Tack!
 
  • Förberedd yta för poolinstallation med märkta dimensioner, murkant och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmätt yta för en pool med murkant och nedgrävd jord, intill en häck och ett växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är marken orörd så är den stabil.
Då är det bara att lägga ut markduk och sedan frigolit 100 mm minst eller 2x70 så alla skarvar överlappar för att isolera mot marken.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
L Leif i Skåne skrev:
Är marken orörd så är den stabil.
Då är det bara att lägga ut markduk och sedan frigolit 100 mm minst eller 2x70 så alla skarvar överlappar för att isolera mot marken.
Ja det är väldigt stabil mark med hård lera/jord. Hårt som fasen. Ok markduk och frigolit. Hur hade du gjort runtom i övrigt?
En plan jag också haft är ju att lägga ut ny jord och så ny plan gräsmatta här och då sen köra poolen ovanpå.
 
G Gjutjärn skrev:
Ja det är väldigt stabil mark med hård lera/jord. Hårt som fasen. Ok markduk och frigolit. Hur hade du gjort runtom i övrigt?
En plan jag också haft är ju att lägga ut ny jord och så ny plan gräsmatta här och då sen köra poolen ovanpå.
Varför så gräsmatta för att ställa en pool på? Gräset lär dö och jorden packas ihop så det blir ojämnt.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
tensiden tensiden skrev:
Varför så gräsmatta för att ställa en pool på? Gräset lär dö och jorden packas ihop så det blir ojämnt.
Nej Poolen får ju stå på typ markduk/frigolit. Men jag funderar vad göra runt om.. Man kan ju ändå köra gräs runtom? Eller så kör man någon fin dekosten? Plattor?
Såg lite inspirationsbilder här.
 
  • Rund upphöjd pool med blå kant och stege, omgiven av gräsmatta, markplattor och en köksträdgård.
  • Halvrund ovanmarkspool på gräsmatta med fyra gula solstolar och staket, omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ovanmarkspool med blåvatten och vit kant, stående på en frigolitliknande underlag omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade absolut haft något annat än gräs runtom för att minska risken för gräs och skit ner i vattnet. Plattor, trall eller grus, valet är ditt. Men gräs är ingen höjdare.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
tensiden tensiden skrev:
Hade absolut haft något annat än gräs runtom för att minska risken för gräs och skit ner i vattnet. Plattor, trall eller grus, valet är ditt. Men gräs är ingen höjdare.
Ja jag tänker också att gräs nog är dumt. Onödigt mycket bös i filtret!
 
G Gjutjärn skrev:
Ja jag tänker också att gräs nog är dumt. Onödigt mycket bös i filtret!
Ja och framförallt i poolen innan det hamnar i filtret.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.