Ska måla och byta ut vissa dåliga plankor på utsidan av vårt 70-talshus. Har sett att under plankorna finns masonitskivor (!) med små mögelprickar - måste vi byta ut dessa? Hur har ni, med samma hustyp, gjort, låtit dem sitta kvar eller...? Är det vanligt med masonitskivor under plank?? :-/
 
Ingen??
 
Är det någon form av distans (luftspalt) mellan panelen och masoniten ??
Vad har du bakom masoniten ??
 
Ursäkta att svar dröjt, jag var osäker men nu vet jag; bakom panelen kommer masonitskivorna direkt, ingen luftspalt. Därefter plast och...jag antar isoleringen.

Låter det inte konstigt med masoniten? Ingen som känner igen sig......?
 
Menar du att det är ytterfasad, masonit, plast och isolering? Verkar konstigt, det ska inte vara någon plast på den sidan, den ska sitta efter isoleringen mot rummet.

Masoniten är nog en typ av vindpapp, man kan ha papp eller utegips eller troligen också masonit.

En luftspalt hade inte skadat! om du sätter upp ny fasad, för det gör du väl om du ska börja byta ut masoniten?
 
Bob_the_builder
Hmm, vet inte riktigt om jag är med, men jag har sett ganska många 70-talsfasader med stående läkt och något masonitliknande bakom. På lite håll ser det ut som en vanlig lockläktspanel (dvs som om masoniten i själva verket var bräder).

Dock tolkar jag dig som att du faktiskt har riktig panel, med masonit direkt bakom. I dagens läge är man noga med att se till att panelen har luftning bakom (mha en spikläkt) så den kan torka ordentligt mellan regnen. Ligger masoniten mot bräderna kan de inte torka och därför har det möglat.

Ev plast ska, som que påpekar, vara på den varma sidan av väggen. Sitter den ute mot panelen riskerar man att fuktig luft kondenserar längst ut i isoleringen, med risk för mögel.
 
Ähum, så här ska det vara (skyller på att jag blev felinformerad av sambon):

Lockpanel, hård träfiberskiva (masonit), mineralull, regelverk, diff-tät plast, byggplatta.

Har nu skrivit av Teknisk beskrivning av detta hus, så nu ska det stämma......

Ja, åter till frågan; vad göra? Kan man låta den för******e masoniten vara kvar? Vi behöver eg inte byta ut hela fasaden, bara delvis, så.......hur gör folk?? :-/
 
För att få det helt säkert, underbrädan på lockpanelen ligger direkt mot masoniten? Om det är så, blir det svårt att göra något åt detta om ni inte byter hela fasaden, för att få luftspalt alltså.

Vad ni ska göra åt den mögliga masoniten; byt de delar som är värst, något lite kan ni nog bara slipa bort. Jag tror att det finns ett medel som man kan pensla på angripna delar som stoppar fortsatt mögeltillväxt, du kan nog höra i färghandeln
 
Ja, det stämmer, panelen ligger direkt mot masonitskivan.

Vi gör så att vi kollar vilka delar som är värst angripna och agerar därefter...Tack för ditt svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.