MS Röj skrev:
Jag har bostadsrättsförsäkring tecknad, men osäker på om denna gäller om ej en fackman har utfört jobbet?
Så länge som jobbet är fackmannamässigt utfört så ska försäkringen gälla.

All elinstallation måste en ”behörig elektriker” göra.
 
MS Röj skrev:
Kan du svara på det utan att vara sarkastisk tack.
Det var ingen sarkasm. Om man behöver skicka mejl till sin partner för att spara bevis på att man motsätter sig ett minimalt ingrepp i bostaden tycket jag fortfarande familjerådgivning kan vara bra.
 
  • Gilla
eb86 och 10 till
  • Laddar…
MS Röj skrev:
Det har vi gjort, därav oenigheten.

Annars hade jag väl inte behövt skriva här.
Därför undrar jag om jag behöver skicka ett mejl till berörda parter som påvisar att jag emotsätter mig detta?

Behöver jag även formulera ett avtal?
Din sambo kommer alltså att bygga om köket även om du inte vill det? Om du beskriver ombyggnaden kan vi andra få större förståelse för ev problem.

/Krille[/QUOTE]
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Din sambo kommer alltså att bygga om köket även om du inte vill det? Om du beskriver ombyggnaden kan vi andra få större förståelse för ev problem.

/Krille
MS Röj skrev:
Min andra hälft vill ta bort några skivor som tillhör skåpet där våran kyl och frys står.
Detta genom att förhindra att det vibrerar tydligen från kylen och frysen.
Därför måste man såga och ta bort en del av den bärande skivan som finns mellan kyl och frys.
Längst upp finns även två skåp som sitter fast i den bärande skivan.

Enligt mig kommer detta inte att bli lika snyggt som det är nu, därav motsätter jag mig arbetet.
 
A
K Kane skrev:
Det var ingen sarkasm. Om man behöver skicka mejl till sin partner för att spara bevis på att man motsätter sig ett minimalt ingrepp i bostaden tycket jag fortfarande familjerådgivning kan vara bra.
Tydligen har du missuppfattat frågan och det jag skrev så du behöver inte svara mer.
Jag ville ha svar vad som gäller juridiskt, men det klarade du tydligen inte av.
 
  • Arg
  • Haha
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Din sambo kommer alltså att bygga om köket även om du inte vill det? Om du beskriver ombyggnaden kan vi andra få större förståelse för ev problem.

/Krille
[/QUOTE]
Det är en mindre ombyggnad av ett skåp där vår kyl och frys finns.
Hon vill genomföra detta med hjälp av sin händige bekant.

Vad gäller rent juridiskt?
 
Hej.
Det vore fint om du förklarade bättre och med bilder så åtminstone jag förstår bättre.
Att bygga om skåpet så det blir permanent förstört, är det vad det handlar om?
Varför ska det byggas om, och hur är det säkerställt att ombyggnationen verkligen hjälper?
Och är det verkligen kylen som är problemet?
 
Det är en mindre ombyggnad av ett skåp där vår kyl och frys finns.
Hon vill genomföra detta med hjälp av sin händige bekant.

Vad gäller rent juridiskt?[/QUOTE]

Omöjligt att svara på om du inte beskriver vad som ska göras. Ska ett par hyllplan flyttas är det bara ett problem mellan er. Ska skåpen byggas om så att el, vatten eller avlopp ändras är det en helt annan sak.

Rent generellt är köksskåp väldigt sällan en del av den bärande konstruktionen så om inte el eller vatten påverkas behöver troligen inte styrelsen blandas in.

/Krille
 
MS Röj skrev:
Tydligen har du missuppfattat frågan och det jag skrev så du behöver inte svara mer.
Jag ville ha svar vad som gäller juridiskt, men det klarade du tydligen inte av.
Juridiskt har du inte så många alternativ. Ni äger ju bostadsrätten gemensamt.

Polisanmälan för skadegörelse? Även den blir svårt då sambon äger hälften.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad spelar det för roll vad som gäller juridiskt?Du verkar ju ha bestämt dig för att hålla det på en nivå som inte är hemmahörande i ett förhållande där man i normala fall ibland kompromissar om saker.
Lek med tanken att din sambo trots din åsikt ändå gör förändringen, vad ska du göra då? Stämma henne?
 
  • Gilla
eb86 och 8 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Vad spelar det för roll vad som gäller juridiskt?Du verkar ju ha bestämt dig för att hålla det på en nivå som inte är hemmahörande i ett förhållande där man i normala fall ibland kompromissar om saker.
Lek med tanken att din sambo trots din åsikt ändå gör förändringen, vad ska du göra då? Stämma henne?
Sex-strejk... ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Det vore fint om du förklarade bättre och med bilder så åtminstone jag förstår bättre.
Att bygga om skåpet så det blir permanent förstört, är det vad det handlar om?
Varför ska det byggas om, och hur är det säkerställt att ombyggnationen verkligen hjälper?
Och är det verkligen kylen som är problemet?
Skall försöka hinna med att ladda upp bilder så du förstår bättre.

Frågan är mer av juridisk karaktär.
 

Bästa svaret

Juridiskt så gäller samäganderättslagen. Den säger att ingrepp ska beslutas och finansieras gemensamt av delägarna. Men det bör vara ett ingrepp av betydelse, antingen vad gäller kostnad eller försämring av bostaden för att ha betydelse. De åtgärder som TS beskriver förefaller marginella, kräver troligen inga tillstånd för att genomföras och delägarna bör kunna komma överens. I praktiken är den åtgärd som kan vidtas om man inte kommer överens att samägandet upphör genom att bostaden försäljs och intäkten fördelas på delägarna. Det innebär att ni bör komma överens eller avsluta ert gemensamma ägande.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Köp ut sambon och be den flytta ut.

Problem solved...
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.