A
Vi äger tillsammans en bostadsrätt, dock där jag är den som står på lånet och betalar amortering samt avgift.
Nu vill min andra hälft renovera i köket, eller rättare sagt en mindre ombyggnad.
Här är vi oense, jag vill inte bygga om då jag tycker att detta ingrepp skulle försämra designen.
Det skall heller inte anlitas en fackman i form av hantverkare, utan en händig bekant skall komma och fixa detta.
Jag vill anlita en hantverkare, då jag anser att det är bäst om det skulle hända något.
Min andra hälft vill ej anlita hantverkare, eftersom det kostar pengar.
Jag har bostadsrättsförsäkring tecknad, men osäker på om denna gäller om ej en fackman har utfört jobbet?

Har jag rätt som delägare i bostadsrätten att neka detta ingrepp?

Kan den ena av oss bara bestämma att det inte skall vara en fackman, eller måste vi vara överens?

Finna det regler som man måste hålla sig till som t ex mått och design?

Vad gäller? Måste jag skriva ett avtal där det står att jag motsätter mig renoveringen?

Måste alla ingrepp som t ex renoveringar vara "fackmannamässigt utförda"?

Vore väldigt tacksam om någon insatt kunde ta sig tid att besvara dessa frågor!
 
Ni måste vara vara överens såklart, eftersom ni äger gemensamt. Ingen kan tvinga dig till något, speciellt inte att betala något du inte önskar.
 
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni måste vara vara överens såklart, eftersom ni äger gemensamt. Ingen kan tvinga dig till något, speciellt inte att betala något du inte önskar.
hej och tack för snabbt svar, det uppskattas.

Hur gör jag rent praktiskt för att motsätta mig detta; räcker det med att säga nej?

Har du tid och möjlighet att besvara mina andra frågor?
 
Nissens
MS Röj skrev:
hej och tack för snabbt svar, det uppskattas.

Hur gör jag rent praktiskt för att motsätta mig detta; räcker det med att säga nej?

Har du tid och möjlighet att besvara mina andra frågor?
Skriv inte på något lån.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Skriv inte på något lån.
Läs vad jag skriver, återkom gärna.
 
Nissens
MS Röj skrev:
Läs vad jag skriver, återkom gärna.
Du kan ju läsa det jag dkrivit också. Eller menar du att din sambo finansierar det nya köket själv?
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Hur ställer sig styrelsen till denna ombyggnad?
 
A
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju läsa det jag dkrivit också. Eller menar du att din sambo finansierar det nya köket själv?
Vem har sagt något om en finansiering av ett nytt kök?

Saken gäller en ombyggnad av ett skåp där vi har kyl och frys.
Skivor skall tas bort, och därmed kommer det att påverka designen enligt min mening.
 
A
W whak skrev:
Hur ställer sig styrelsen till denna ombyggnad?
Vet, har ej pratat med dem. Har mejladressen till ordföranden i styrelsen.

Jag tänkte skicka ett mejl till berörda parter, där jag emotsätter mig alla ingrepp som ej är godkända av mig.

Räcker det för att påvisa att jag har gjort min del?
 
MS Röj skrev:
Finna det regler som man måste hålla sig till som t ex mått och design?
Vad är det ni skall göra? Ändra i ett skåp?
MS Röj skrev:
Saken gäller en ombyggnad av ett skåp där vi har kyl och frys.Skivor skall tas bort, och därmed kommer det att påverka designen enligt min mening.
 
MS Röj skrev:
Vet, har ej pratat med dem. Har mejladressen till ordföranden i styrelsen.
Jag tänkte skicka ett mejl till berörda parter, där jag emotsätter mig alla ingrepp som ej är godkända av mig.
Räcker det för att påvisa att jag har gjort min del?
Den andra hälften i detta är inte din partner? Bor ni tillsammans i lägenheten?
 
A
K Kane skrev:
Vad är det ni skall göra? Ändra i ett skåp?
Min andra hälft vill ta bort några skivor som tillhör skåpet där våran kyl och frys står.
Detta genom att förhindra att det vibrerar tydligen från kylen och frysen.
Därför måste man såga och ta bort en del av den bärande skivan som finns mellan kyl och frys.
Längst upp finns även två skåp som sitter fast i den bärande skivan.

Enligt mig kommer detta inte att bli lika snyggt som det är nu, därav motsätter jag mig arbetet.
 
A
K Kane skrev:
Den andra hälften i detta är inte din partner? Bor ni tillsammans i lägenheten?
Jo, det ä det och vi bor tillsammans i bostadsrätten. Vi äger den tillsammans, men jag står på lån och betalar amortering samt avgiften.

Behöver jag skicka ett mejl till både min andra hälft samt vår bekant som skall utföra jobet, så jag avskriver mig att jag inte vill att detta jobbet skall genomföras?

Räcker detta för att hindra att vår bekant kan utföra jobbet?

Eller kan denna gå vidare ändå trots detta och utföra jobbet?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vänta här nu. Innan du mailar berörda parter är det väl lämpligt att du och din sambo diskuterar igenom frågan?

/Krille
 
  • Gilla
eb86 och 5 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Vänta här nu. Innan du mailar berörda parter är det väl lämpligt att du och din sambo diskuterar igenom frågan?

/Krille
Det har vi gjort, därav oenigheten.

Annars hade jag väl inte behövt skriva här.
Därför undrar jag om jag behöver skicka ett mejl till berörda parter som påvisar att jag emotsätter mig detta?

Behöver jag även formulera ett avtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.