N
Jag och min man har ett hus från 1923 med balkong som står på pelare från en balustrad på entréplan. Huset var ett dödsbo så vi kan tyvärr inte få information om när balkongen renoverades senast. Balkongen får vattensamling på blöta dagar och underifrån finns en spricka (se bild). Misstänker att det kommit vatten i betongen som fryst och därmed blivit sprickor. Vi hyr ut huset tills vi planerar att flytta dit på heltid och undrar nu tre frågor:
1. Vågar våra hyresgäster sitta på balkongen?
2. Vad för sorts hantverkare bör man kontakta eller kan man fixa själv med händig svärfar?
3. Med hantverkare, vad tror ni kostnaden kan ligga kring?

tacksam för alla svar!
 
  • Sprickor i betongen på undersidan av en balkong som stöds av pelare, med en hängande lampa och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i taket på en balkong från 1923 med synliga skador på putsen och en balustrad synlig nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus från 1923 med balkong på pelare över en balustrad, spricka inte synlig i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig ser det ut som det är färgen som spruckit. Skrapa bort den först så får du se hur betongen ser ut
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja bort med färgen så man kan se hur balkongen mår.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Väldans tjusig kåk må jag säga. Betongen ser väl intakt ut.
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Följ råden och skrapa färgen. Är det fint under det och balkongen hänger rakt så skall den nog stå några decennier till. Blir du tveksam får du nog koppla in en byggnadsingenjör för översyn. Är den uträknad, mot alla odds, så är det knappast något man löser själv.
 
  • Gilla
kungfuu
  • Laddar…
Varifrån kommer fukten? Den ska inte rinna utifrån då det finns en droppkant, kommer den från ovan är betongen ganska otät. Att det finns fina sprickor i betong är normalt, då får armeringen jobba. Instämmer med ovan, skrapa bort färgen.
 
N Naiv entusiast skrev:
Jag och min man har ett hus från 1923 med balkong som står på pelare från en balustrad på entréplan. Huset var ett dödsbo så vi kan tyvärr inte få information om när balkongen renoverades senast. Balkongen får vattensamling på blöta dagar och underifrån finns en spricka (se bild). Misstänker att det kommit vatten i betongen som fryst och därmed blivit sprickor. Vi hyr ut huset tills vi planerar att flytta dit på heltid och undrar nu tre frågor:
1. Vågar våra hyresgäster sitta på balkongen?
2. Vad för sorts hantverkare bör man kontakta eller kan man fixa själv med händig svärfar?
3. Med hantverkare, vad tror ni kostnaden kan ligga kring?

tacksam för alla svar!
Fler ett bilder tack, från ovansidan och kanterna
 
N
Tack för alla råd, blir att skrapa färg till att börja med!

Jag har tyvärr inte mer bilder då vi endast var där för snabb inspektion och nu har lämnat den stad huset är i.

Tyvärr tror vi att fukten kommer från ovansidan av balkongen där det ofta bildas en vattenpöl när snön smälter/det regnar. Där uppe ligger en skiva av takpapp som golv.
 
N Naiv entusiast skrev:
Tack för alla råd, blir att skrapa färg till att börja med!

Jag har tyvärr inte mer bilder då vi endast var där för snabb inspektion och nu har lämnat den stad huset är i.

Tyvärr tror vi att fukten kommer från ovansidan av balkongen där det ofta bildas en vattenpöl när snön smälter/det regnar. Där uppe ligger en skiva av takpapp som golv.
Hej
jag har en tid bott i en bostadsrättsförening där husen var byggda med terassform, Alltså att våningen nedanför stack ut under den ovan. Detta medförde att alla balkonger hade fri himmel ovanför sig coh därmed utsattes för vatten, snö och is. Uppenbarligen var betongen inte så motståndkraftig som skulle behövts. Ovansidorna vittrade och funkt kunbde tränga igenom. Åtgärden var att renovera ovansidan genom att ta bort löst material och lägga på ett lager tät betong. Därmed slutade fuktgenomsläpp. Det som verkade mest kritiskt var hur länge det varit fuktigt då förstås armeringen kunnat rosta om det varit fuktigt länge. I detta fall kunde man konstatera att det var OK.
Att skadan inte varit för länge och omfattande och därmed inte skadat betong och armering borde vara det som skulle avgöra hur ni går vidare. "En skiva takpapp" låter ju som om det inte är ett helt nytt problem. Jag skulle inte tro att man själv kan avgöra just hur hållfastheten påverkats utan behöver någon form av expert.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Den stora fördelen är att balkongen inte är frihängande och att skadan är nära kolumnraden som bär upp balkongen. Då borde det inte vara stora krafter just där, så jag skulle inte bli jätteorolig när jag går på eller under balkongen än. Men fukten kommer på sikt korrodera armeringen, och då kommer större tjock med betong lossna på undersidan.
Så jag håller med med alla andra, se till att betongen är tät från ovansidan, skrapa bort färgen och se hur betongen ser ut. Sedan kan man undra varför det finns en vattenpöl där, har balkongen satt sig? Hur var avvattningen tänkt att fungera?

Även om betongen är skadad, går balkongen att rädda, då tar man bort all betong som är löst (och om det går lite till), sedan tar man bort rosten på armeringen och rostbehandlar armeringen man ser, sedan på med betong igen
 
N
1. Nej, ingen bör sitta på balkongen.
Ta bort allt under och lägg ut lite skivor om du är rädd om golvet.
Tryck in handen eller kniv/ hammare och dra ner/hugg ner allt löst.

Kanske sitter kvar i några år till, men ser ut som putsen släpper snart.

2. En murare, puts är svårt för privatpersoner, ofta i valet av bruk, och tak är jättebökigt.

3. Vet ej, ska bara skadan lagas upp? Vet inte vad det är för färg på, dra inte på fel färg.
Det kan vara kalkfärg på, tar du dit en billig hantverkare som drar på plastfärg dödar du hela taket.
Man måste ju måla hela taket för att det ska bli enhetligt.
 
Ser ingen omedelbar fara med att använda den, men det bör inte arrangeras fester där innan status är kollad. Sprickorna ser ut att vara i färgen och säger inget om undersidan men hade det varit konstruktiva problem hade sannolikt större bitar släppt vid detta laget pga frostsprängning eller armeringskorrosion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.