Hej!
Någon som vet var man kan få tag på en stor (ca 60-70 liter) gryta för att koka rödfärg i?
Har försökt leta efter storköksgrytor, grytor för bärkokning, pannmur etc men hittills inte hittat något lämpligt på nätet. De vanliga varuhusen (Jula, Biltema, ÖB) verkar inte heller ha något i den storleken.
 
Nu vet jag inte hur tillåtet det är men jag har en ångmantlad gryta på ca 200liter.

Det är lite läckage mellan ångmantel och fri luft men inget innåt. Tidigare använd innom livsmedelsproduktion.

Problemet är väll att du behöver någon form av ånggenerator som producerar lågtrycksånga.
 
:)
Nja... ångmantlad 200 liters känns lite som att ta bondens slagkross för att ansa villagräsmattan.
Hade nog tänkt mig mera en vanlig stor gryta som man antingen kan elda under eller ställa på en elkokplatta. Normalsatsen för färgkok är 50 liter vatten plus pigment, mjöl och järnvitriol, så bortåt 70 liter gryta borde räcka tycker jag.
 
Kan du inte ta ett oljefat och kapa till lämplig längd så det rymmer en sats färgkok?
Alternativt om du känner någon som har en gammal grismatskokargryta.
 
förr fanns det stora tvättgrytor i källare i gamla hus .... kanske finns dom att hitta någonstans ... skrott, återvinning, Blocket?
gaia
 
Tack för tipsen. Jag får leta vidare.
 
Svarar själv på min fråga...

Har hittat stora grytor (50, 60 och 100 liter) hos ASKO Startsida som är en agentur för storköksprylar. Kostar en dryg tusenlapp för en 100 liters men med tanke på hur billig färgen är och hur många kvadrat jag har att måla, är det värt det.
Även Bigstore AB - Sveriges största nätgrossist för restauranger. verkar ha bamsegrytor till försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.