halper halper skrev:
Den jag har var inte så svår. En slang in och en ut. Det är nog ändå vettigt att anlita en rörmokare för provtryckning av slangen etc, så man har någon annan (och deras försäkring) att skylla på om man måste börja bila upp ett golv i framtiden. Tyckte jag, i alla fall!
Provtrycka kan man lätt göra själv.
1. Fyll slangen med vatten
2. Anslut manometer till ena änden.
3. Koppla en "bil-ventil" till andra änden av slangen.
4. Pumpa upp trycket med en cykelpump.

(Ioch med att man fyllt slangen med vatten först så blir gasvolymen låg i slangen och därmed ingen risk vi provtryckning) LK-system har till och med en beskriven rutin för provtryckning med bara luft där man provtrycker till ett lägre tryck.

Oavsett vems försäkring som gäller så är det du som husägare som blir drabbad med att leva med ett golv som skall åtgärdas.
 
M mattoys skrev:
Provtrycka kan man lätt göra själv.
1. Fyll slangen med vatten
2. Anslut manometer till ena änden.
3. Koppla en "bil-ventil" till andra änden av slangen.
4. Pumpa upp trycket med en cykelpump.

(Ioch med att man fyllt slangen med vatten först så blir gasvolymen låg i slangen och därmed ingen risk vi provtryckning) LK-system har till och med en beskriven rutin för provtryckning med bara luft där man provtrycker till ett lägre tryck.

Oavsett vems försäkring som gäller så är det du som husägare som blir drabbad med att leva med ett golv som skall åtgärdas.
Absolut, och jag säger inte att man inte får göra det själv om man kan, vill och är bekväm med det. I vårt fall så valde vi att betala för den tjänsten och en del av de pengarna köpte en känsla av trygghet. Om de verkligen gjorde det bättre än jag skulle ha gjort själv kan vi förstås aldrig veta. Däremot tror jag att det blir svårare att få ersättning om jag inte kan visa kvitto från en rörmokare med diverse diplom, utan behöver erkänna att jag gjort jobbet själv. (Jag vet inte exakt hur det fungerar, och hoppas att slippa få reda på det.)
 
G gallsbo skrev:
Jag är inne på att skaffa en värmeslinga som drivs av el, då detta känns smidigare.

Men vad tror ni om detta system? [länk]
Kan passa bra då det finns en radiator som ska bort precis där golvvärmen ska läggas.
Det stökigaste med detta är väl att golvet måste byggas upp med betong eller flyspackel.
Elektrisk golvvärme i badrum är att föredra! Alltid.
Även i nybyggen med vattenburen golvvärme så lägger man elektrisk enbart eller parallellt i badrum.
Anledningen är att med vattenburen värme, är golven iskalla Maj - Sep då man normalt inte har någon värme i det vattenburen värmesystemet.
Med golvvärme alltid på även mitt i sommaren torkar badrummet upp snabbt handdukstorken behöver inte vara på.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Jag har motsvarande det där paketet och är på det stora hela nöjd. Stämmer att golvet är svalt under sommaren (juni-augusti för oss eftersom vi har en källare/sutterängplan som värms något även på vår/höst). Går att lösa med el, men vi tyckte att det kunde kvitta med tanke på att vi har värme på större delen av året.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Elektrisk golvvärme i badrum är att föredra! Alltid.
Även i nybyggen med vattenburen golvvärme så lägger man elektrisk enbart eller parallellt i badrum.
Anledningen är att med vattenburen värme, är golven iskalla Maj - Sep då man normalt inte har någon värme i det vattenburen värmesystemet.
Med golvvärme alltid på även mitt i sommaren torkar badrummet upp snabbt handdukstorken behöver inte vara på.
Det är i vår hall. Men även där blir det blött på vår och höst, då vattenburen inte ger så mycket effekt.
 
Nu har jag funderat skapligt klart. Har beställt elmatta: https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmemattor/gvb-matta/gvb-matta-50m2.htm
Nu har jag nästa fundering; golvvärmen ska flytspacklas och har skulle helst vilja undvika att bygga på höjden, utan kunna lägga samma golv som flyter jämnt över både området med golvvärme och utan golvvärme.
Min bror (som är snickare) tyckte att jag kunna sänka ner golvspånskivorna så de flyter jämnt med golvåsarna och sedan lägga primer, golvvärme och flytspackla på det. Min fundering är då om det kan röra sig för mycket mellan spånskivorna och åsarna så flytspacklet spricker?
Någon med erfarenhet?
 
Blir det matta eller klinkers?
 
V Vante skrev:
Blir det matta eller klinkers?
Vinylklickgolv blir det. Så för golvets skull är det inte så farligt om flytspacklet spricker. Men tänkte för värmeslingornas skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.