K
Det är ju inte tätskiktet i sig som är boven i dramat utan förekomsten av dubbla tätskikt. Att ta bort diff.spärren i ytterväggar i våtrum har rekommenderats i massor med år så nyhetsvärdet i att den ska bort är, enligt mig, inte så stort.

Ang. äldre badrum som klarar sig så bygger vi tätare idag. Många äldre hus saknar helt plaster i väggarna och som nino skriver ovanför så mår de husen oftast bättre än de helt täta.

"Tack o lov för de nya BBV reglerna som stramar upp detta!"
Stramar upp och stramar upp... de rekommenderar, men är endast en intresseorganisation utan laglig verkan. Det är BBR som styr.
 
Jag har rivit en hel del gamla badrum där man har gjutit betong under, även på träbjälklag, sedan tätskikt av asfalt och sedan plattsättning i ett tjockt lager bruk. Dessa badrum brukar vara förvånansvärt friska, och jag tror att det beror på två saker. Dels är asfalttätskikten väldigt täta, och dels hinner den fukt som trots allt smiter igenom spridas ut i betongen innan den når fuktkänsligt material. På så vis försvinner punktbelastningen av fukt vid en läcka, och konstruktionen har mycket större marginaler, så att säga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.