Om jag hittar en begagnad vara i Norge som en privatperson annonserat på t.ex Finn.no och bestämmer mig för att åka över och köpa den…hur betalar man för varan på smidigaste sätt?
I Sverige har vi ju Swish, Norges motsvarighet verkar heta Vipps men osäker om jag kan skicka betalningen med Swish och säljaren tar emot med Vipps..?
Jag som svensk med svenska konton osv verkar inte kunna registrera mig på Vipps.
Är kontanter enda vettiga alternativet?
Hur mycket kan man isåfall ta ut i norska bankomater?
Känns inte aktuellt att ha en bunt norska kronor liggandes hemma bara för att om utifall något roligt skulle dyka upp…
 
  • Gilla
triumph650
  • Laddar…
Du måste väl växla också. Så paypal eller liknande kanske funkar?
 
wildeside
Ett gott råd läs omdömen om Paypal.
https://www.google.com/search?q=omd...i57j0i13i30.8225j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Jag har försökt i två år att komma i kontakt med dom för att komma åt mitt konto eller att avsluta det.
Väntar fortfarande på att dom ska återkopplar till mej.
Mitt omdöme är sämsta jvla skit man kan ha att göra med.
När det fungerar så är det säkert jätte bra men får du något problem så finns ingen hjälp att vänta från dom.......
 
Det går ju att göra via en banköverföring också om du får mottagarens kontouppgifter. Dock tar det nån dag för pengarna att föras över, men gäller det mycket pengar så kanske det är ett alternativ.
 
wildeside
Tänk vad livet va enkelt när man använde kontanter:crysmile:
 
wildeside wildeside skrev:
Tänk vad livet va enkelt när man använde kontanter:crysmile:
Går ju fortfarande, kan säkert ta ut upp till 15000kr i Norsk bankomat per kort.
 
Kontanter funkar ju absolut, men om det t.ex rör sig om en dyrare grej för typ 30-50 tusen så är det ju inte så kul med kontanter..åtminstone inte om jag som svensk skulle vara säljare, nu tar väl inte ens banken emot cash längre…
 
D Dublin skrev:
Det går ju att göra via en banköverföring också om du får mottagarens kontouppgifter. Dock tar det nån dag för pengarna att föras över, men gäller det mycket pengar så kanske det är ett alternativ.
det funkar ju men jag är själv ganska skeptisk till det betalningsalternativet nuförtiden när man är ”bortskämd” med Swish…
 
Jag brukar göra en hel den såna där affärer över gränsen från Sverige till Finland. Har hög uttagsgräns på kortet och tar ut svenska kontanter i bankautomat på svenska sidan gränsen och betalar med dem.

Stora summor har jag någon gång växlat till mig i kontanter på vår lokala kundägda sparbank förrän jag for.

Säljare brukar godkänna kontant betalning då man står där med pengar i handen och säger att om de inte duger blir det ingen affär.

Kontanter är det enda som fungerar vid gränshandel. Kopparskrot är för besvärligt att transportera. Ekorrskinn har ingen säker växlingskurs. Elektroniska tjänster fungerar helt enkelt inte och skall man hålla sig till dem blir det ingen gränshandel och allt blir som på monopolhandelns tid på 1600-talet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MrJay
Betala med mat, värdet är t.om. högre i Norge :D
 
H heimlaga skrev:
Jag brukar göra en hel den såna där affärer över gränsen från Sverige till Finland. Har hög uttagsgräns på kortet och tar ut svenska kontanter i bankautomat på svenska sidan gränsen och betalar med dem.

Stora summor har jag någon gång växlat till mig i kontanter på vår lokala kundägda sparbank förrän jag for.

Kontanter är det enda som fungerar vid gränshandel.
det förutsätter ju dock att säljaren är intresserad av att få betalt i kontanter och ”utländsk valuta”, tänker mig att långt från alla är intresserade av det..??

Edit: Såg nu efter svaret att du bor i Österbotten, Finland :)
 
S
K keihin84 skrev:
det förutsätter ju dock att säljaren är intresserad av att få betalt i kontanter och ”utländsk valuta”, tänker mig att långt från alla är intresserade av det..??
Heimlaga åker från finska sidan och betalar med svenska kronor i Sverige.
 
  • Gilla
keihin84
  • Laddar…
K keihin84 skrev:
Kontanter funkar ju absolut, men om det t.ex rör sig om en dyrare grej för typ 30-50 tusen så är det ju inte så kul med kontanter..åtminstone inte om jag som svensk skulle vara säljare, nu tar väl inte ens banken emot cash längre…
Precis. Kontanter är krångligt, osäkert och kommer kanske inte funka med banken. Du måste växla på något sätt. Börja med en överföring av mindre summa och gör flera gånger.
 
S sinuslinus skrev:
Heimlaga åker från finska sidan och betalar med svenska kronor i Sverige.
Exakt

Skall man sluta med kontanter skall man också sluta med allt resande och all gränshandel.
 
H heimlaga skrev:
Skall man sluta med kontanter skall man också sluta med allt resande och all gränshandel.
vad jag kan läsa mig till så förefaller Norges, Finlands och Danmarks motsvarigheter till Swish vara ”hopkopplade” och fungera över gränserna, osäkert om Sveriges Swish är med i det där??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.