Hej! Jag tänkte kapa ner häcken nu inför sommaren. Har fått höra att det är en bärhäggmispel. Tanken är att börja om igen och på sikt få en tät fin häck.

går det bra att kapa ner den nu eller ska jag vänta till senare i sommar?
 
  • Vinterträdgård med en gammal tjock stam och en häck i bakgrunden bredvid ett litet vitmålat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
I och med att du har snö så är det OK nu. Nere i Sörmland är savstigningen redan igång så här är det för sent egentligen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en aktuell bild antar jag att du bor i norra delen av landet och att saven inte har börjat stiga än. Om det stämmer så bör det går bra nu.

Sidor om beskärning.
[länk]
[länk]
En närbild av en hand som håller en gren med knoppar mot en suddig bakgrund av vinterskog i Västerbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser knopparna ut. Hur avgör man om saven börjat stiga? Det är i västerbotten
 
BirgitS
Det ser ut som vintervilande knoppar. Med tanke på all snö är det väl kallt i jorden och det håller tillbaks utvecklingen.
 
  • Gilla
KNoro
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som vintervilande knoppar. Med tanke på all snö är det väl kallt i jorden och det håller tillbaks utvecklingen.
Hur hårt ska man beskära? 20 cm från marken är det för mycket? Något annat att tänka på?
 
Claes Sörmland
K KNoro skrev:
Hur hårt ska man beskära? 20 cm från marken är det för mycket? Något annat att tänka på?
Om du vill föryngra den så kan du ta den i princip längs markytan eller på 10-20 cm. Den kommer att skjuta en enorm mängd skott i juni både från stubbarna och från rotskott.
 
  • Gilla
KNoro
  • Laddar…
Nu är häcken nere! Hoppas den får en bra nystart. Grannarna blev iaf glada över att få in mer sol på sin tomt och våran tomt upplevs nu åtskilliga kvadratmeter större
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Växande häck med några luckor framför en stor, skulptural trädstock på en gräsmatta med dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu har häcken börjat ta sig. Det finns några luckor sommar glesare, annars ser det bra ut. När är det facks att börja beskära den? Ska man ansa redan i år eller är det först nästa sommar?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KNoro skrev:
[bild]
nu har häcken börjat ta sig. Det finns några luckor sommar glesare, annars ser det bra ut. När är det facks att börja beskära den? Ska man ansa redan i år eller är det först nästa sommar?
Du kan klippa lite lätt längs sidorna så att hängande grenar kapas och häcken lägger mer energi på att växa uppåt. Sen klipper du den på höjden nästa vårvinter. Efter det kan regelbunden sommarklippning vara lämpligt. Men jag skulle inte sommarklippa hårt den första säsong efter föryngringsbeskärningen. Grönmassan måste komma upp i volym så att den kan försörja det stora rotsystemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.