Jag är husägare sen 18 år, och kan litegrann om inredning/renovering inomhus, och ganska mycket om trädgård. Men är extremt okunnig när det gäller allt "byggtekniskt". Hoppas därför på kvalificerad hjälp från någon här inne som kan något om detta. Är osäker på om jag skall få full panik, ringa någon (vem?) - eller om detta är ganska odramatiskt, och något vi kan fixa själva (hur?).

Det ser ut som tomten runt huset, sjunker. Tydligt att delar av muren som tidigare inte har legat ovan jord, nu gör det. Isopor med någon form av duk har kommit fram på båda sidor av ett hörn. På andra ställen "slutar" vitmålade putsen nu några cm över grunden, tror inte det har varit så från början.

Tomten ligger som en "tårtbit" mellan 2 vägar som möts i en korsning, och tomten sluttar - dvs ena vägen ligger lägre än den andra. Vi har huvudingång/garageuppfart mot högre vägen, trädgård på andra sidan huset (mot lägre vägen). Huset är ett suterränghus, där ingången ligger mot högre vägen, och ligger några trappsteg upp från vägens nivå och garageuppfarten. På husets båda kortsidor går det trappor ner mot trädgården. Vår gissning är att tomten alltid har sluttat, men att man när huset byggdes, också har höjt upp något mot högre vägen, där ingången ligger.

Det är på den "högre" långsidan samt högst upp ena kortsidan, som vi ser att marken har sjunkit undan. På den "lägre" långsidan ser det inte likadant ut. Se bilder - sista 2 bilderna är mot trädgården, övriga är från entrésidan eller kortsidan.

Vi kan också se på trappor och stenläggning att allt inte är så rakt och snyggt som det var när vi köpte huset för 18 år sidan - och det får vi ta tag vid någon tidpunkt.

Men jag är mest orolig för om detta med att marken sjunker, kan orsaka skada på själva huset? Samt vad vi behöver göra in mot muren. Fylla upp? Med vad? Ny duk runt isoporen? Mäta fukt?
 
  • Del av husgrund där puts avslöjar synlig isopor och tyg, tecken på möjlig sättning i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg där puts slutar ovanför marken som avtäckt isoporisolering och stenläggning, tecken på markförskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med synlig isolering och duk som blottats på grund av sjunkande mark och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg där del av grund ses ovan jord, indikation på sättning i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av hus med synlig isolering, stenar och mulch, möjlig tecken på markförskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad putsad mur över marknivån med isopor synlig, indikerande jordförskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exponerad isopor och duk vid husgrund där jorden sjunkit undan, med tegelsten och slang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör lite diskreta markeringar så ni kan vara säkra och övervaka vidare förändringar...

kan ju vara organiskt material uppblandat i återfyllnadsmaterialet som sakta bryts ned.

kan väl vara idé att filma dränering/avlopp etc om man oroar sig för läckage/erosion.

/ATW
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Tomture61
Om marken har ett högt vatteninehåll och husets grund är väldränerad kan detta inträffa.
 
Claes Sörmland
Liksom om man återfyllt med lera efter schaktning. Sjunker i många många år.
 
Tack för svar!

Jag TROR väl att det är marken runt om huset som sjunker, där man har höjt upp, men att själva huset står på stabil grund. Så att delar av grundmuren som tidigare låg under jord, nu ligger ovan. Eftersom det är ett suterränghus, och eftersom vi på trädgårdssidan inte kan se att marknivån upp mot muren har ändrats.

Är inte det logiskt, om tomten från början sluttade litegrann och man skulle bygga suterräng med entre från "högre" sidan - att man valde att höja upp extra "i bakkant", så att entreen kom på nivå med andra våningen?

Men vad behöver jag nu göra där som marknivån har sjunkit, så att isopor, duk och oputsad fasad nu är ovan jord? Är det bara att fylla på med grov sand? Duken som tydligen har legat på utsidan av isoporen, har släppt på sina ställen, behöver antagligen ersättas? Vad är det för duk, vad frågar jag efter? Bör jag göra några undersökningar innan jag fyller på - finns det risk för att det har blivit fukt i väggen, eftersom det har sett ut så här under vintern?

Säkert jättedumma frågor - men detta är som sagt inte riktigt min paradgren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.