Hej. Har marksten av grå betong som golv i ett växthus men vill färga dem tegelaktigt röda. Jag vill att det ska se naturligt ut, alltså kan resultatet gärna få bli lite ojämnt men det ska ju ändå vara rimligt hållbart.
Har redan googlat mig till att man kan använda akrylat och cementfärg och en del annan syntetisk färg, men undrar framför allt om nån har provat att måla betong för utomhusmiljö med linoljefärg? Eller om man kan pigmentera på något sätt, kanske blanda en lättbetongvälling och rödfärga den med pigment och stryka på? Det är ju inte direkt utsatt för väder och vind i ett växthus men det är ju inte en inomhusmiljö.
 
Vore det inte lättare att byta ut markstenen mot marktegel? Den behåller färgen över tiden.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vore det inte lättare att byta ut markstenen mot marktegel? Den behåller färgen över tiden.
Nej, det är svårare och blir väldigt mycket dyrare.
 
Det låter ju enkelt att testa på någon lös sten.
Om du vill ha det så naturligt som möjligt ska du nog ha flera färger ton i ton.

På vår veranda har vi ett målat rutmönster i betongen. Det verkar vara gjord med linoljefärg. Jag hittar tyvärr ingen bild på det just nu.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Betongstenar är ju porösa så om du bara hittar ett sätt att pigmentera någon form av vätska som kan tränga in borde det gå att färga dem. Däremot är jag lite osäker på hur ”målade” de ser ut om man stryker på ett läger färg - jag antar att du är ute efter ett mer naturligt utseende?
Ksnske om man späder färgen så den blir ner lättflytande (som lasyr typ) och lägger på i flera tunna lager?

Uppdatera gärna hur det blir! Har själv en kombination grå betong och marktegel, och hade gärna fått betongplattorna i en mörkare nyans (så smutsen syns mindre ;))
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
R rimligen skrev:
Hej. Har marksten av grå betong som golv i ett växthus men vill färga dem tegelaktigt röda. Jag vill att det ska se naturligt ut, alltså kan resultatet gärna få bli lite ojämnt men det ska ju ändå vara rimligt hållbart.
Har redan googlat mig till att man kan använda akrylat och cementfärg och en del annan syntetisk färg, men undrar framför allt om nån har provat att måla betong för utomhusmiljö med linoljefärg? Eller om man kan pigmentera på något sätt, kanske blanda en lättbetongvälling och rödfärga den med pigment och stryka på? Det är ju inte direkt utsatt för väder och vind i ett växthus men det är ju inte en inomhusmiljö.
varför lägger du inte marktegel bara..?
 
E Erik Salhammar skrev:
varför lägger du inte marktegel bara..?
För att jag redan har plattorna och inte vill byta dem. Jag vill använda det jag redan äger, både av ekonomiskäl, miljöskäl och av princip. :) Mycket roligare att göra guld av något man redan äger än att slänga och köpa något annat.

UPPDATERING: Jag har målat plattorna med linoljefärg som jag blandat med växlande engelsk röd, guldockra och grått pigment. Målade dem lite flammigt så att de skulle likna gammalt tegel. Det blev väldigt bra.
Får se hur hållbart det är i längden, men det gör inte så mycket om färgen sakta nöts av så att det blir lite grått eftersom det efterliknar sånt gammalt grå / rött flammigt tegel. Växthusgolvet är ju ingen stor slityta heller.
Målade plattor på träbänk för att efterlikna gammalt tegel, omgivna av spikar och en tegelpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimlindberg123 och 4 till
  • Laddar…
R rimligen skrev:
För att jag redan har plattorna och inte vill byta dem. Jag vill använda det jag redan äger, både av ekonomiskäl, miljöskäl och av princip. :) Mycket roligare att göra guld av något man redan äger än att slänga och köpa något annat.

UPPDATERING: Jag har målat plattorna med linoljefärg som jag blandat med växlande engelsk röd, guldockra och grått pigment. Målade dem lite flammigt så att de skulle likna gammalt tegel. Det blev väldigt bra.
Får se hur hållbart det är i längden, men det gör inte så mycket om färgen sakta nöts av så att det blir lite grått eftersom det efterliknar sånt gammalt grå / rött flammigt tegel. Växthusgolvet är ju ingen stor slityta heller.
[bild]
det hade varit kul att se en bild på hela golvet sen när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.