Har du idag en huvudbyggnad med tillhörande inglasat uterum? Vad är isf byggnadsarean på detta? Tänker du ha kvar det huset? Hur stort är garaget? Hur stor är din fastighet? Och hur gammal är detaljplanen? Jag frågar för att försöka få en bild av ditt projekt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T TechChad skrev:
"Attefallstillbyggnad" är inte säkert att det hjälper då detaljplanen säger max byttyta på 220kvm.
Däremot kan du ha tur och få dispens för att få bygga större.

Men jag kan ha fel?
Attefallsåtgärderna (och Friggebod 15 kvm) får du använda utöver den tillåtna byggnadsarean som detaljplanen medger.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
M
M MetteKson skrev:
Har du idag en huvudbyggnad med tillhörande inglasat uterum? Vad är isf byggnadsarean på detta? Tänker du ha kvar det huset? Hur stort är garaget? Hur stor är din fastighet? Och hur gammal är detaljplanen? Jag frågar för att försöka få en bild av ditt projekt.
Jo, allt tillsammans är 120kvm, så har 100kvm kvar att bygga. Detaljplanens genomförandetid är fram till 2016 så rätt ny detaljplan.

Jag skulle vilja behålla allt för uthyrning, kanske inte måste behålla inglasade altanen, då går det nästan ihop sig.
 
M MoveMe skrev:
Kan storlek på tomt spela roll om man får dispens? De flesta tomter är 1000kvm i planen, men min tomt är nästan 1500kvm.
Mindre avvikelse på upp till 8-10% är vanligt att man kan få.
Nu låter det som du tänker ha flera huvudbyggnader, det får man oftast inte ha. Även om det inte står explicit i planen.
 
M MoveMe skrev:
Jo, allt tillsammans är 120kvm, så har 100kvm kvar att bygga. Detaljplanens genomförandetid är fram till 2016 så rätt ny detaljplan.

Jag skulle vilja behålla allt för uthyrning, kanske inte måste behålla inglasade altanen, då går det nästan ihop sig.
Ok, så med det nya huset kommer det alltså att finnas två huvudbyggnader på fastigheten? Du skriver att allt tillsammans är 120 kvm, men hur stora är byggnaderna var för sig? Tänker främst på det befintliga husets storlek? Och hur gammal är den befintliga bebyggelsen?
 
M
Det stämmer att det kommer bli "2 huvudbyggnader", men frågat om att det kanske går att ändra på användningen av huvudbyggnaden till gäststuga. Den är 72kvm boyta. Byggd 1968 tror jag. Den står på berget så vill inte bygga ut den, utan på plan mark.

M MetteKson skrev:
Ok, så med det nya huset kommer det alltså att finnas två huvudbyggnader på fastigheten? Du skriver att allt tillsammans är 120 kvm, men hur stora är byggnaderna var för sig? Tänker främst på det befintliga husets storlek? Och hur gammal är den befintliga bebyggelsen?
M MetteKson skrev:
Ok, så med det nya huset kommer det alltså att finnas två huvudbyggnader på fastigheten? Du skriver att allt tillsammans är 120 kvm, men hur stora är byggnaderna var för sig? Tänker främst på det befintliga husets storlek? Och hur gammal är den befintliga bebyggelsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.