Som bilden nedan visar har jag två vinklar i nederkant på taket där hängrännorna skall monteras. Dessutom har taket ca 8 graders lutning. Tanken är att ha 3 hängrännor och ett stuprör längst bort. Men jag hittar bara färdiga rännvinklar i 90 eller 135 grader och mina vinklar är 125 grader. Tror ni man kan klippa rännorna försiktigt på snedden och använda en standard 135-graders vinkel? Hur påverkar taklutningen på ca 8 grader, det känns inte klockrent. Jag hade en plåtslagare här idag som tog mått och skulle återkomma med ett förslag men det känns som det kan bli dyrt att specialtillverka hörnen. Vad finns det för olika lösningar på detta?

Fristående skjul med tak som visar två vinklar i nederkant för hängrännsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Vad blir det för tak?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad blir det för tak?
Sedumtak är tanken.
 
Rickard.
P På Fritiden skrev:
Sedumtak är tanken.
En enkel lösning är att inte släppa ut vatten på sneda sidan och på så sätt slippa alla böjar på rännan, ska du ha kantavsluten ända ner bör det vara ganska enkelt att trolla bort trekantlisten i den även om jag inte exakt vet hur. Är så otroligt liten mängd vatten på högra sidan så det bör gå fint att lösa det vattnet där utan att skicka det till andra sidan.

(Ps. På sedumtak rekommenderas det att man kör rostfri fotplåt men jag kan inte svara exakt varför ;) )
 
Rickard. Rickard. skrev:
En enkel lösning är att inte släppa ut vatten på sneda sidan och på så sätt slippa alla böjar på rännan, ska du ha kantavsluten ända ner bör det vara ganska enkelt att trolla bort trekantlisten i den även om jag inte exakt vet hur. Är så otroligt liten mängd vatten på högra sidan så det bör gå fint att lösa det vattnet där utan att skicka det till andra sidan.

(Ps. På sedumtak rekommenderas det att man kör rostfri fotplåt men jag kan inte svara exakt varför ;) )
Jo, jag var inne på att inte ha hängränna på diagonalsidan först för det är troligtvis inte mycket vatten som du säger men då får jag istället ett stuprör från den övre delen som skall ledas ner någonstans och det blir helt enkelt ganska fult närmast berget som sluttar. Så rent estetiskt blir det nog bäst att förbinda övre och undre hängrännan med varandra genom just en hängränna på diagonalen.
 
C
P På Fritiden skrev:
Jag hade en plåtslagare här idag som tog mått och skulle återkomma med ett förslag men det känns som det kan bli dyrt att specialtillverka hörnen.
Allting är relativt, gissar på några hundralappar per hörn om det är en reko plåtis. Kanske lite mer nu när de varit på plats och mätt. Skulle lätt tagit det alternativet, det blir snyggast.
 
C cpalm skrev:
Allting är relativt, gissar på några hundralappar per hörn om det är en reko plåtis. Kanske lite mer nu när de varit på plats och mätt. Skulle lätt tagit det alternativet, det blir snyggast.
Ja blir det inte dyrare än så är det en no-brainer. Jag får helt enkelt vänta och se.
 
Innan något mera görs, så ska du överväga att sätta rf fotplåt (som är perforerad på takytan för att övre pappen ska kunna brännas fast och igenom den undre pappen för att säkerställa täthet och hållbarhet). Som det ser ut nu så är det glipor mellan pappen och plåten vilket bidrar till otäthet.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Innan något mera görs, så ska du överväga att sätta rf fotplåt (som är perforerad på takytan för att övre pappen ska kunna brännas fast och igenom den undre pappen för att säkerställa täthet och hållbarhet). Som det ser ut nu så är det glipor mellan pappen och plåten vilket bidrar till otäthet.
Lugn bara lugn, det är inte klart :D Fotplåten är just nu löst instucken under pappen för att skydda ändträet mot regnvatten och när den väl klistras och svetsas skall även en hålplåt läggas på överst. Anledningen till att det inte är gjort ännu är för att fotplåten skall passas in så den hamnar rätt i hängrännorna.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.