Hej,

ska inom kort ta in en firma som ska byta ut mina träpaneler. Har två korta frågor:

1) Idag har jag en design som jag tror kallas för ”Lockläktspanel” (se bild nedan). Jag hade velat ha ”lockpanel” eller ”spontad ytterpanel”. Finns det för och nackdelar med dessa olika designer? Nåt man ska tänka på? Rekommendationer?

2) Jag har bruna paneler idag men tänkte ha vit färg. Jag har sett andra ha det och jag tycker det ser snyggare ut. Snickaren sa att eftersom huset är på landet så kommer panelerna bli gröna av all pollen och grönt från omkringliggande mark. Nån som har erfarenhet av vita paneler ? Blir det mycket extra underhåll ?

tack!
 
  • Olika typer av träpaneler för yttervägg: Lockläktspanel, Lockpanel, Spontad ytterpanel, m.fl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt på landet är förbjudet enligt Stilpolisen tyvärr :) Ja, det blir snabbare fult då allt skit syns direkt. Har du bild på huset och omgivningen?
 
Allt norr o Småland == Faluröd med vita knutar. :cool:
 
Vi har ett vitt trähus i Småland. Det håller sig vitt.

Däremot är det kanske inte helt traditionellt med vita trähus. En gång i tiden var vårt hus gult och brunt men har varit vitt sedan 60-talet med gröna fönster så det får fortsätta vara vitt. Det är dock locklistpanel i original och den byter vi inte bort.
 
T TypRätt skrev:
Allt norr o Småland == Faluröd med vita knutar. :cool:
Missförstånd, på enklare uthus och även privatägda bostadshus må falurött passa men på högreståndsbyggnader och liknande är det inget fel med hyvlad och ljust linoljefärgsmålad panel.

"Vita knutar" det är ofta snyggare med en ljust grå eller svagt grön umbra till det faluröda.
 
T TypRätt skrev:
Allt norr o Småland == Faluröd med vita knutar. :cool:
[
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vitt på landet är förbjudet enligt Stilpolisen tyvärr :) Ja, det blir snabbare fult då allt skit syns direkt. Har du bild på huset och omgivningen?
 
  • En tegelvilla med mörkt sadeltak, tre fönster synliga och solreflektion i det övre fönstret på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalle91 Kalle91 skrev:
[
Lite underhåll och byte av ett par brädor innan ommålning är nog bra, men inte ser panelen ut att vara i behov av utbyte ännu.
Är panelen rutten?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lite underhåll och byte av ett par brädor innan ommålning är nog bra, men inte ser panelen ut att vara i behov av utbyte ännu.
Är panelen rutten?
hej, ja precis bilden visar inte riktigt verkligheten. Panelen är väldigt rutten och i väldigt dåligt skick. Fönsterna ovan har läckt in vatten in under panelerna. Så det är byte av rubbet.

vad för färg hade du rekommenderat ?
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
hej, ja precis bilden visar inte riktigt verkligheten. Panelen är väldigt rutten och i väldigt dåligt skick.

vad för färg hade du rekommenderat ?
Blyvitt men det lär ju vara förbjudet.

Finsågad granpanel och grå slamfärg skulle väl passa huset om du nödvändigt ska byta panel och färgtyp?
 
F fribygg skrev:
Blyvitt men det lär ju vara förbjudet.

Finsågad granpanel och grå slamfärg skulle väl passa huset om du nödvändigt ska byta panel och färgtyp?
menar du förbjudet pga bygglov eller ”förbjudet” som i att det inte passar?

Kommer hålla mig till samma färg om det inte blir vitt. Färgen ser ju bra ut men jag ville ha lite ändring bara .
 
F fribygg skrev:
Missförstånd, på enklare uthus och även privatägda bostadshus må falurött passa men på högreståndsbyggnader och liknande är det inget fel med hyvlad och ljust linoljefärgsmålad panel.

"Vita knutar" det är ofta snyggare med en ljust grå eller svagt grön umbra till det faluröda.
Jag tror att missförståndet var att jag inte menade det som ett förslag på hur det borde se ut utan snarare att det är extremt vanligt och ganska trist.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
menar du förbjudet pga bygglov eller ”förbjudet” som i att det inte passar?

Kommer hålla mig till samma färg om det inte blir vitt. Färgen ser ju bra ut men jag ville ha lite ändring bara .
Blyvitt hindrar påväxt men är väl inte tillåtet av miljöskäl
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
hej, ja precis bilden visar inte riktigt verkligheten. Panelen är väldigt rutten och i väldigt dåligt skick. Fönsterna ovan har läckt in vatten in under panelerna. Så det är byte av rubbet.

vad för färg hade du rekommenderat ?
Svartpeppar, eller svart. Flügger.
 
Vitt blir inte bra mot teglet. Det måste vara någon mustig färg till teglet men det måste inte vara brunt.

Någon dov grön kan nog funka tex. Om du ändå ska byta panel kan lasyr vara ett alternativ och då kan också gråbrunt bli fint.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.