P
Vi har en sommarstuga från 70-talet där plintarna fortfarande har kraftig vit papp virad kring sig. Jag har sett asbestpapp på bild och funderar på om det under tidigt 70-tal kan ha använts till att gjuta plintar. Är det någon som vet det? Pappret börjar vittra sönder på sina håll, men är i förvånansvärt bra skick för att vara drygt 50-år och har utsatts för regn och snö etc, därav min oro.
Jag gissar att jag får ta prov, men det kan ändå vara bra att känna till om gjutformar kan ha gjorts av asbestpapp.
 
Asbest används primärt för värmeisolerande egenskaper har svårt att se funktionen vid gjutning, så själv skulle jag absolut inte tro det är någon asbest i det.
 
Noll risk då det är under huset, varför oroa sig?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Noll risk då det är under huset, varför oroa sig?
Det ligger pappersbitar lite här och där som jag helst inte vill att barnen får tag i, därav min oro.
 
P maggan77 skrev:
Det ligger pappersbitar lite här och där som jag helst inte vill att barnen får tag i, därav min oro.
Är de ofta under huset och kryper?
 
P maggan77 skrev:
Det ligger pappersbitar lite här och där som jag helst inte vill att barnen får tag i, därav min oro.
Plocka upp dom då.
 
Det fanns gjutrör av papp även på 70-talet.
Hade det varit asbestsanerade så hade de inte släppt bitar som farit runt.
Maken till bra armeringsmaterial är svårt att hitta.
Enklast att kolla om det är asbest i bitarna är att elda upp dom. Asbest brinner inte och lär bli kvar som trådiga rester av brasan.
 
De rör som var med asbest och användes för ventilation resp gjutnkng var ju kvadratiska, inte runda. De rör du har är troligast av papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.