är det någon som vet hur stadsbyggnadskontoret brukar resonera kring detta med bygglov min 4,5 meter från tomtgränsen, vad jag förstår det är detta en gammal brandregel, men hur pass noga är det med detta idag? Kan man utan vidare få bygglov 2 m från tomtgränsen om grannen säger ja? Finns det några specifika omständigheter som kan påverka bedömningen, tex att grannens hus ligger för nära, eller nåt sånt?
 
Finns så vitt jag förstår absolut ingen automatik i att få det godkänt.

Våran granne vill bygga uterum ca 2m från gränsen till oss, vi har inget emot det. Handläggaren sade blankt nej oavsett att vi godkänt. Nu var det iofs bara en preliminär förfrågan från grannen, möjligt att de kan driva igenom dte ändå.
 
4,5m kommer (som du själv skriver) från brandkravet (9m mellan hus). Detta är fortfarande strikt hållet speciellt om du bygger nytt. Avståndet är också till för att skapa luft mellan husen i villaområden, det är inte tänkt att man ska få radhuskaraktär.

Att få bygglov 2m från tomtgränsen (om det gäller huset) kan du glömma tyvärr. Planera 4,5m direkt så kommer du att få igenom bygglovet fortare.
 
Jimata har rätt, om tomten medger det. Men, eftersom kommuner i storstdsområden i allt högre grad tillåtit pyttesmå tomter så får man också tumma lite på reglerna när tomterna är små.

Är tomten liten, under 500m2, är det därför större chans att du kan få igenom en placering av huset närmare tomtgränsen än 4,5m.
 
Rent brandmässigt så kan man underskrida gränsen, om man har medgivande från grannen förstås, om materialen i väggarna motstår brand motsvarande tid. Det innebär occkså att man måste ha ev dörr brandklassad, amt att fönster troligen är omöjligt att ha mot granntomten.

/K
 
Tror inte att 4,5 m är så "strikt hållet" av brandskäl. . I vår kommun är det 4 m från tomtgräns som gäller i alla de detaljplaner som jag sett.
 
Osten_3 skrev:
Tror inte att 4,5 m är så "strikt hållet" av brandskäl. . I vår kommun är det 4 m från tomtgräns som gäller i alla de detaljplaner som jag sett.
Ja brandgränsen skall vara 4m - varför man har 4.5 vet jag inte - diskuteras f.ö i ngn annan tråd också...
/K
 
Som jag förstår det så är brandgränsen numera ändrad från 4,5 till 4m. Men även i nya detylajplaner låter man ofta gränsen fotsätta att vara 4,5 m efterssom det anses ge en lämplig sepatration av husen rent utseendemässigt.
 
Tack för era svar då får vi fundera ut en annan lösning!
 
mino skrev:
Tack för era svar då får vi fundera ut en annan lösning!
Alltså ni kan fortfarande få dispans. Om brandskyddet uppfylls (där bla regel om att vanliga fönster och dörrar inte skall vara åt det hållet ingår) och grannarna ger sitt medgivande så kan byggnadsnämden bifalla det iaf, men det är inte säkert att så sker med automatik. Byggnadsnämden kan biffala även om grannarna säger nej, men också välja att ge avslag trots att grannarna säger ja...

/K
 
Kan man få nån sorts förhandsbesked om detta kanske? För det tar ju ett tag och kostar en del att få bygglov så man vill ju helst inte ordna ritningar och handlingar och hela baletten på något man misstänker blir avslag på.
 
mino skrev:
Kan man få nån sorts förhandsbesked om detta kanske? För det tar ju ett tag och kostar en del att få bygglov så man vill ju helst inte ordna ritningar och handlingar och hela baletten på något man misstänker blir avslag på.
Ring kommunen och fråga...
/K
 
Jag hittade ett dokument om detta (undra om det inte var bland "Nybyggnadsreglerna"). Det som stod där var olika mått beroende på dels på vilka material det var i väggarna och sen vilken körtid räddningstjänsten har.
D v s om räddningstjänsten har kortare körtid så kunde avståndet minskas. Men i praktiken så vill inte kommunerna ändra på detta, då de låser sig till placeringen av brandstationen i kommunen. Vi försökte även vid det husbygget att hävda att väggarna var av tegel och höja klassningen på glaset. Det rörde sig av en total minskning på 1 meter. 9 till 8 meter totalt, men det var blankt nej.
Som vanligt så är det till att snacka med stadsbyggnadsnämnden i kommunen, men räkna med ett nej.
 
Om ni väldigt gärna vill få igenom detat så tror jag att det lönar sig att anlita en arkitekt eller byggnadsingenjör som kan hjälpa er. Min erfarenhet är att handläggarna blir betydligt mer välvilligt inställda om det är ett proffs som frågar.

En arkitekt har troligen dessutom koll på någon/några handläggare som är bättre att ta en sådan här sak med än vissa andra.
 
mino skrev:
är det någon som vet hur stadsbyggnadskontoret brukar resonera kring detta med bygglov min 4,5 meter från tomtgränsen, vad jag förstår det är detta en gammal brandregel, men hur pass noga är det med detta idag? Kan man utan vidare få bygglov 2 m från tomtgränsen om grannen säger ja? Finns det några specifika omständigheter som kan påverka bedömningen, tex att grannens hus ligger för nära, eller nåt sånt?
Jag skulle påstå att den mest relevanta frågan är: Vad säger er detaljplan?

I Stockholmsområdet finns det områden med små tomter där man får bygga väldigt nära varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.