nikasp
T tomasjo skrev:
Fiskars maskrosverktyg är ovärderligt! En bra pannlampa och IR-termometer är fint också. Laserpass och Essves verktyg för expanderplugg är guld värt om du ska sätta upp prylar. Uppfällbar lövsäck. Kompostkvarn om du har mycket buskar och ris. Lövblås är lyx men jäkligt smidigt för att kratta/borsta rent gångar. En lätt trimmer för att fixa det gräsklipparen inte kommer åt samt snygga till runt plattor etc. Jag kör mest Ryobi, funkar fint, köper du på Bauhaus så har du åtminstone fem års garanti.

Mest onödiga köp är nog grässax, både handhållen och en variant med långt handtag på hjul har jag slängt bort pengar på.
Vad använder du IR-termometern till? Jag har kalibrerat värmegolvet hemma och hos svärmor med min så den är nog min värsta hyllvärmare. Kanske har kollat nån annan temp en gång också.
 
nikasp
Släpvagn är sjukt skönt att äga. Kunna köra runt grejer mellan torp och hem utan att få stroke pga logistik och kostnad för att hyra. Väl investerade 15’.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
nikasp nikasp skrev:
Vad använder du IR-termometern till? Jag har kalibrerat värmegolvet hemma och hos svärmor med min så den är nog min värsta hyllvärmare. Kanske har kollat nån annan temp en gång också.
Jag använder irtermometern ett par gånger i veckan.. kollar tempen på akvarierna.

Sen är det hysteriskt kul att låta hunden/Katten jaga laserpunkten när man kollar tempen på husdjuren.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
galento galento skrev:
Samma här , men känner flera "tofflar" som är hårt hållna.
Jag köper att man har delad ekonomi till 100%, men då kommer nackdelen att man inte får göra exakt hur man vill när man vill.
Det är därför vi inte har delad ekonomi så jag kan köpa vad jag vill när jag vill :D

Men jag känner faktiskt en som får veckopeng av sina egna lön. Det är toffel av högsta nivå :D
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag köper att man har delad ekonomi till 100%, men då kommer nackdelen att man inte får göra exakt hur man vill när man vill.
Det är därför vi inte har delad ekonomi så jag kan köpa vad jag vill när jag vill :D

Men jag känner faktiskt en som får veckopeng av sina egna lön. Det är toffel av högsta nivå :D
Sluta nu med manschauvinismen det ger oss män dåligt ryckte. ;)
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Idag har jag det mesta av det mesta då jag har flera generationers arvegods (där exempelvis min morfar var byggnadssnickare). Men har ju även fått uppdatera en del med batteridrivet.

De maskiner jag använder mest
Skruvdragare - Kap/gersåg - Sticksåg - Grovdammsugare

Säsongsmaskiner
Snöslunga - Jordfräs - Häcksax - Vanlig samt batteridriven Gräsklippare - Grästrimmer

Sällan maskiner
Tigersåg - Pelarborrmaskin - Handöverfrås - Hyvelmaskin - Slipmaskin - Slagborrmaskin - Verktygsslip - Bandslipmaskin - Bandsåg - Kaprondell - Vinkelslip - Motorsåg.

Sen är eget släpvagn guld värt. Om man ska ha stenmjöl, jord, gödsel eller lasta på sopor eftersom är det skönt inte ha tidspress på när släpet ska vara tömt.

Och skottkärran har sin funktion, men en cykelkärra är bäst när man ska frakta runt tunga saker på tomten (som jordsäckar, virke eller dyl.

Vid renoveringar av olika slag kan det vara mer ekonomiskt att hyra
Betongslip - Padda - Filterdammsugare - Fix o fogblandare - Golvslip / hyvel - Spikpistol
 
T
nikasp nikasp skrev:
Vad använder du IR-termometern till? Jag har kalibrerat värmegolvet hemma och hos svärmor med min så den är nog min värsta hyllvärmare. Kanske har kollat nån annan temp en gång också.
Okej då, den spenderar såklart en stor del av tiden på hyllan men jag tycker den är bekväm att kunna kolla efter köldhål runtom i huset eller bara lite snabbt när kylen känns lite varm. Eller för att avgöra dispyter om när familjen tycker att golvet är för kallt.. Men det mesta hade ju gått med vanlig termometer såklart.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.