Hej alla!

Vilka typer av komplett spis/ugn kan jag köpa utan att behöva blanda in elektriker med vad som ni kan läsa ut av de bilder som är bifogade? På elsäkerhetsverkets sida så kan jag själv koppla in en spis med perilex.

Mina frågor är:
1) Vilken ugn/spis (i samma enhet) som jag kan koppla in i det 3-fas uttag jag har.
Kan jag få veta vad det ska stå för beteckning på en sådan spis och på det sättet hitta motsvarande när jag söker ute i affären.
Typ
400V, 3~
400V 2~ <== Denna är vad som är inkopplat enligt nedan(eller hur?).

Tolkar det som att det i princip är möjligt att koppla in 20*230*3 enligt propp, men att det torde vara 16(A)x230(V)*3(fas)=11kW att räkna på för konstant max last, eller?

Med Induktionsspis med kombinerad ugn; är det begränsningar att tänka på vid start man bör räkna med? Hur räknar man på det i så fall?

Är det nån som är nöjd och har exempel på vad jag kan köpa som passar in i vad lägenheten kan leverera så blir jag tacksam (60cm bredd och maxpris 10-papp).

/David

Perilex (kontaktuttaget har alltså i övre vänstra i 230V)
Närbild på skadad Perilex-kontakt med anmärkningar om spänning 400V och 230V-markerat med röd och gul penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de tre faserna i proppskåp:
Närbild på ett 3-fas perilexuttag med texten 16A 400V märkt på metallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisen vi ska byta ut:
Etikett på en spis visar tekniska specifikationer för 3-fas och 2-fas elanslutning, inklusive 400V och 50Hz märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisens koppling:
Öppet 3-fas perilexuttag med anslutna kablar och synliga terminalskruvar, indikerar elanslutning för spis/ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
du byter ut en spis med 400V elementspänning mot en som skall ha 230V
då är det läge att kolla om nollan finns med i ditt uttag innan du kopplar in den
 
  • Gilla
davisn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.